Erhverv

International outlet-succes går uden om Danmark

Store outlet-centre med kendte designermærker kaprer kunder i udlandet. Herhjemme har konceptet svært ved at finde fodfæste. Center i Tåstrup kæmper med tomme lokaler, og nye projekter er udsat.

Artiklens øverste billede
Outlet centre er ikke slået igennem i Danmark. Ringsted Outlet er det eneste rigtige center herhjemme. Arkivfoto:

Store outlet centre med mange butikker og kendte mærkevarer til halv pris kaprer masser af kunder i udlandet. I Danmark har den populære salgskanal mere end svært ved at vinde fodfæste.

Flere store projekter i Jylland er trods lange tilløb endnu ikke blevet til noget. I København kæmper Copenhagen Designer Outlet ved City 2 i Tåstrup en hård kamp for at fylde lokalerne, og centret er langt fra ambitionen om 60 butikker.

Kun Ringsted Outlet tæt på motorvej E20 har efter en svær start formået at gøre konceptet, som vinder frem internationalt, til en bæredygtig forretning.

»Outlet er den fysiske butiksform, som vokser mest i Europa. Danske forbrugere er blandt de mest prisbevidste, og derfor er det overraskende, at konceptet ikke kan få fat i Danmark,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

Danske forbrugere er blandt de mest prisbevidste, og derfor er det overraskende, at konceptet ikke kan få fat i Danmark.

Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

Ifølge ham er en af forklaringerne, at konkurrencen i detailhandlen herhjemme er hård. De danske kæder og producenter har nok at gøre med få gang i salget i de eksisterende butikker. Derfor bruger de ikke kræfter på etablere sig i en ny fysisk salgskanal.

Detailhandelsekspert Flemming Birch, konsulenthuset Birch & Birch, fremhæver, at de danske producenter og brands typisk sælger deres produkter via grossister.

»Der er ikke tradition for at sælge varer gennem outlet. De fleste producenter ønsker at beskytte deres mærkevarer ved at koncentrere sig om de traditionelle butikker og nethandel,« siger Flemming Birch.

Han tilføjer, at lagervarer og udgåede modeller i stedet sælges på udsalg eller på såkaldte midlertidige lagersalg, der ofte afvikles i haller og lagerbygninger.

Copenhagen Designer Outlet, CDO, er et godt eksempel på, hvor svært det er at tiltrække brands og kunder til outlet konceptet. CDO åbnede for knap to år siden med en ambition om minimum 60 butikker. I dag er der blot 28 forretninger i centret.

»Det er gået langsommere med at tiltrække butikker end forventet. Det danske detailmarked er udfordret generelt, og derfor tager det længere tid,« siger Thomas Lüscher, centerdirektør for CDO.

Det er gået langsommere med at tiltrække butikker end forventet. Det danske detailmarked er udfordret generelt, og derfor tager det længere tid.

Thomas Lüscher, centerdirektør for CDO.

Han fastholder målet om 60 butikker, men han vil ikke spå om, hvornår ambitionen vil blive indfriet.

Eksperter i detailhandel er langt fra imponeret over udviklingen i CDO, som har haft svært ved at få de store internationale brands som lejere. Det er først og fremmest dem, der kan lokke kunderne til.

»Placeringen er forkert. Det er problematisk at placere et outlet ved siden af et traditionelt butikscenter. Det forvirrer kunderne,« siger Henrik C. Maris, der er international konsulent med speciale i outlet centre.

CDO har mange såkaldte multibrand butikker, hvor der sælges mange forskellige mærkevarer. Det er helt modsat centrene i udlandet, hvor det er de enkelte brands, som har sine egne butikker.

»Jeg er ikke imponeret over, hvilke butikker Copenhagen Designer Outlet har fået ind i centret. Det er ikke godt nok, og det er for småt til tage en plads som et rigtigt outlet center,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

Jeg er ikke imponeret over, hvilke butikker  Copenhagen Designer Outlet har fået ind i centret.

Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

CDO erkender, at udbuddet af butikker ikke er optimalt.

»Der er vores helt klare strategi at tiltrække flere af de kendte brands,« siger Thomas Lüscher.

I Jylland har to større projekter i Billund og Kolding gennem flere år haft planer om at etablere et outlet center. Men ingen af dem har hidtil formået at skaffe tilstrækkeligt med attraktive lejere til at tage den endelige beslutning om at gennemføre de nødvendige investeringer på flere hundrede mio. kr.

I Billund har Lalandia for længst fået byggetilladelse til at opføre et outlet center tæt på Lalandia, Legoland og Billund Lufthavn. Det er fortsat uvist, om planerne realiseres.

»Vi arbejder videre med projektet, men vi er ikke, hvor vi gerne vil være. Vi har ikke sikret os tilstrækkeligt mange lejere, og vi ønsker ikke at bygge et center med mange tomme lokaler,« siger Jan Harrit, adm. direktør i Lalandia.

Vi arbejder videre med projektet, men vi er ikke, hvor vi gerne vil være.

Jan Harrit, adm. direktør i Lalandia.

Han erkender, at det har taget meget længere tid end forventet, og det er især de danske brands, som er svære at overbevise om, at det er en god idé at have et outlet som en ekstra salgskanal.

Ifølge eksperter burde forudsætningerne for et outlet i Billund være gode. Lalandia har ca. en halv mio. gæster om året, og Legoland tiltrækker ca. 1,7 mio. besøgende. Samtidig skaber Billund masser af trafik til byen.

Målet for Lalandia er at bygge et center med plads til op mod 100 butikker på et samlet areal på 30.000 kvm.

Tidsplanen er rykket flere gange, men ifølge Jan Harrit forventer man en afklaring inden årets udgang.

I Kolding vil en investorgruppe etablere et outletcenter, som efter planen skal hedder Nordic Design village og bestå af omkring 60 butikker og 120 boliger. Projektet er trukket i langdrag, fordi investorerne endnu ikke har stillet de nødvendige garantier overfor Kolding Kommune.

Ifølge Henrik C. Maris er den indbyrdes konkurrence mellem de to projekter en barriere for dem begge.

»Der er kun plads til et outlet center i Jylland, og de kæmper begge om de samme lejere. Derfor er det svært at få det nødvendige antal lejemål,« siger Henrik C. Maris.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.