Erhverv

To jyske pølsemagere tjener millioner på pepperoni

Per Fischer Larsen og Steffen Ramsgaard har gjort en lille by nær Silkeborg til Europas pepperoni-hovedstad.

Artiklens øverste billede
Hver uge producerer DK-Foods godt 150.000 kilo pepperoniskiver, der ender på millioner af pizzaer over hele Europa. Foto: Thomas Wilmann.

Danmark er kendt for at producere og sælge noget af verdens bedste bacon.

Men hvad de færreste ved er, at vi også er en stolt pepperoni-nation - takket være én bestemt virksomhed.

Fra den lille by Thorning nær Silkeborg fremstiller og eksporterer DK-Foods den lille krydrede pølse til store dele af Europa, og det er en rigtig god forretning.

Et nyt regnskab fra DK-Foods viser et rekordoverskud på 34,2 mio. kr. ud af en omsætning, der holdes hemmelig. Dermed har den midtjyske pølsefabrik på tre år øget sin bundlinje med 200 pct.

»Det er stigende aktivitet, der skaber fremgangen,« siger adm. direktør Per Fischer Larsen.

DK-Foods er Europas største producent af pepperoni, chorizo og salami. Hver uge producerer fabrikken i Thorning godt 180.000 kilo pepperoniskiver, der ender på millioner af pizzaer over hele Europa.

Per Fischer Larsen grundlagde DK-Foods i 2003 sammen med sin forretningspartner, Steffen Ramsgaard. For få måneder siden valgte de to midtjyder imidlertid at sælge ud af deres livsværk.

Således betalte kapitalfonden Maj Invest ifølge Børsen omkring en halv mia. kr. for 70 pct. af aktierne i DK-Foods. Resten blev hos de to stiftere.

Ifølge Per Fischer Larsen vil den nye medejer have sat yderligere skub i væksten.

»Det skal gå lidt hurtigere end oprindeligt planlagt, og væksten skal være større. Men vores strategi er grundlæggende den samme,« siger Per Fischer Larsen, der for nyligt fik en vigtig godkendelse til at eksportere pepperoni til USA.

»Det kan blive meget lukrativt på længere sigt,« siger direktøren.

Det amerikanske marked for pepperoni er dobbelt så stort som det europæiske, men DK-Foods får ikke adgang til det hele. Prisen for at producere pepperoni i USA er nemlig langt billigere end herhjemme. Det skyldes, at amerikanerne producerer en slags halvkogt kødpølse.

»Vi bliver altså et dyrere high end-produkt i USA. Men det er stadig interessant at være en nicheaktør, fordi markedet er så stort,« siger Per Fischer Larsen.

98 pct. af den pepperoni, som DK-Foods i dag producerer, bliver eksporteret til udlandet. De største markeder er England og Tyskland.

Salget af den krydrede pølse har gjort de to stiftere meget velhavende. Over en seksårig periode har Per Fischer Larsen og Steffen Ramsgaard trukket over 70 mio. kr. ud i udbytte.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.