Erhverv

Ny app vil give dig 50 øre pr. liter benzin, du fylder på bilen

Forsikringsselskabet Alka forsøger at kapre kunder med ny app. Og måske er den ikke helt dum, siger en ekspert.

Artiklens øverste billede
En ny app fra Alka vil forene brændstof og bilforsikring med en bonus til bilejerne.

Forsikringsselskabet Alka gør nu mobilen til et indtjeningsmiddel, mens man fylder brændstof på bilen.

Med en ny app, "Alka Tank & Tjen," vil Alka belønne bilejere med 50 øre pr. liter benzin, de tanker - uanset på hvilken tankstation i verden, de fylder tanken op.

Det eneste krav er, at man har downloadet appen, registreret sin bil og har en privat bilforsikring i et hvilket som helst forsikringsselskab.

»Traditionelt har vi puttet mange millioner i tv-kampagner, men nu forsøger vi også at lave markedsføring på en ny måde, der er mere intelligent, og som involverer loyalitet over for brugerne,« siger kommunikationsdirektør i Alka, Lise Agerley.

For at bruge appen skal man oprette sig med NemID og registrere sin bil med nummerplade i appen. Herefter tager man et billede af standeren, efter man har tanket. Når tankningen er registreret, modtager man en kvittering, hvorefter pengene ryger ind på ens Nemkonto.

Appen kan bruges af alle bilejere. For Alka-kunder er det ubegrænset, hvad man kan optjene i kroner og øre. For bilejere, der ikke er kunder i Alka, er der et loft på 100 kr.

»Det er selvfølgelig for at få flere kunder i butikken. Der er hård konkurrence på forsikringsmarkedet, så vi vil bruge appen som et konkurrenceparameter,« siger Lise Agerley.

Men har I også planer om, at appen skal bruges til at sende brugerne push-beskeder og henvender om tilbud, kampagner mv.?

»Ikke i første omgang - men det kan godt tænkes. Der er rigtig mange muligheder for at henvende sig til kunder, men det skal gøres på en måde, som kunden opfatter som positiv og værdifuld. Det må ikke virke irriterende eller anmassende,« siger Lise Agerley.

Ifølge en ekspert i forbrugertrends er den nye Alka-app et godt eksempel på, hvordan mange brancher er begyndt at gøre brug af forskellige varianter af loyalitetskort, kundeklubber mv. Størst er trenden i detailhandlen, men nu vil også forsikringsbranchen lege med.

»Hvis det skal være en succes, kræver det, at forbrugerne virkelig får noget ud af det,« siger Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Hun mener, at Alka potentielt har ramt noget interessant med sin nye app.

»Danskerne går meget op i at spare penge på benzin. Lige på det punkt er vi jægere, der gerne kører en omvej for at spare få øre pr. liter benzin. I det lys er appen ret interessant,« siger Dorte Wimmer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.