Erhverv

Nyt våben i den danske butikskrig: Tjen penge på at købe ind for naboen

Discountkæden Rema 1000 vil forsøge at kapre nethandlen med fødevarer. Det skal ske med deleøkonomi, så forbrugerne skal bruge hinanden til at få pakket og bragt varer ud.

Artiklens øverste billede
Adm. direktør for Rema 1000, Henrik Burkal (i midten), og Jesper Bove-Nielsen (th.) står i spidsen for den nye indkøbstjeneste Vigo. Foto: Benjamin Nørskov

De danske forbrugere skal tjene på at købe ind for hinanden – og samtidig holde liv i lokale butikker. Sådan lyder en ny offensiv i kampen om at vinde markedet for onlinehandel med dagligvarer.

Bag en ny digital indkøbstjeneste med navnet Vigo står den norskejede discountkæde Rema 1000 Danmark. Den vil gøre det muligt at handle digitalt og få varerne bragt til døren af privatpersoner. De får penge for at pakke og købe varerne i discountbutikken samt bringe dem ud.

»Vi vil bringe deleøkonomi ind i dagligvarehandlen, så kunderne selv indbyrdes kan lave lokal internethandel i vores butikker. En sådan tjeneste er os bekendt ikke set før andre steder i verden. Her kan eksempelvis naboer hjælpe hinanden. Eller en travl børnefamilie kan få en studerende eller skoleelev til at købe ind for sig,« siger adm. direktør Henrik Burkal, Rema 1000 Danmark.

Det samlede nethandel er i hastig vækst, men det har hidtil knebet med at få høj fart i salget af fødevarer via den kanal. Især fordi det både her i landet og internationalt har knebet med at generere indtægter ved handelsformen, da især distribution og pakning af varer er kostbar.

Samtidig er der fortsat op mod 3.000 fysiske dagligvareforretninger her i landet - og dermed er Danmark blandt de lande i Europa, der har flest butikker målt på antal indbyggere.

Ifølge branchefolk udgør onlinehandel - trods aktuel vækst - fortsat kun 1-2 pct. af dansk dagligvarehandel. Men flere aktører har dog skruet op de seneste måneder, hvor eksempelvis Nemlig.com har udvidet selskabets leveringsområder til flere dele af landet. Coop Danmark har som den første af de store dagligvareselskaber også ekspanderet med en landsdækkende netbutik.

Rema 1000 har gennem længere tid også overvejet kædens fremtid i onlinehandlen.

»Omkostningerne til at håndtere varer, der skal pakkes på centrallagre og distribueres ud i landet, er store i en branche, hvor marginalerne er små. Samtidig er vi et land med mange fysiske dagligvarebutikker,« mener Henrik Burkal.

Målet for Rema 1000 er i første omgang at få mindst 10.000 indkøbere med i Vigo, som kobles op på kædens 279 discountbutikker. Det vil koste 39 kr. at få en pose varer bragt ud, og en indkøber kan sikre sig de 34 kr. Restbeløbet skal bruges til håndtering af betaling og forsikring. Samarbejdspartnere i projektet er bl.a. Danske Bank med Mobilepay samt Alm. Brand.

»Målet er ikke, at indkøbere skal kunne gøre det til en forretning som kendes fra Uber. Deleøkonomi er et spørgsmål om at udnytte ressourcer, som allerede er der - ligesom eksempelvis Gomore. For år tilbage var det mange steder udbredt, at naboer og andre hjalp hinanden ved at tage varer med hjem fra købmanden. Det sætter vi nu strøm til,« vurderer Jesper Bove-Nielsen, der er direktør for Rema’s Vigo-projekt. Han har arbejdet som ekspert inden for deleøkonomi gennem flere år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.