Kæmpe nedtur for dansk søfart
Dansk søfart er så mærket af den globale shippingkrise, at rederierhvervets andel af eksporten vil falde med mere end 20 pct. i 2016. Milliardtab tynger flere rederier.
Den omfattende shippingkrise trækker nu tæppet væk under en stor del af dansk eksport, der står til at blive over 40 mia. kr. mindre i år. Shippingkrisen er total og rammer hårdt ind i en af dansk erhvervslivs vigtigste industrier, hvor rederier som Norden, Lauritzen og Maersk Line slås med kæmpetab. Norden og Lauritzen har alene tabt over 15 mia. kr. (2,2 mia. dollars) på fem år.
»Der er ikke meget positivt at berette. Det er desværre en global trend. Der er blevet bygget for mange skibe, og handlen er også dykket, så den for første gang ligger under BNP-væksten i verden. Det er noget møg for rederierhvervet,« siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, der bruger Danmarks Statistiks kvartalstal til at understrege alvoren.
De spår et fald på over 20 pct. i shippingbranchens eksport:
»Det danske rederierhvervs andel af eksporten vil falde fra over 200 mia. kr. i 2015 til 160 mia. kr. i år,« siger han.
Det betyder også, at søfartens andel på 20 pct. af den samlede eksport vil falde til et lavere niveau.
Årsagen er klar. De i forvejen dårlige tilstande inden for shipping er forværret, og det gælder alle de vigtigste shippingsegmenter - tørlast, container og senest også tank.
»Der er så massiv overkapacitet, at den skal bringes ned, og det er nødvendigt at gøre 5-10 år i træk. Det er ret alvorligt hele vejen rundt. Det er ikke præcis samme billede inden for tank, tørlast og container, men dybest set minder det om hinanden - udbudssiden er for stor, og det er alle markeder i en nøddeskal. Efterspørgslen stiger rent faktisk stadig, men bare slet ikke i samme omfang,« siger Peter Sand, der er chefanalytiker hos shippingorganisationen Bimco.
De glade dage, hvor man kunne skyde lidt galt og rette nogenlunde hurtigt op, er forbi. Nu tager det halve årtier at rette sine skæverter.
Han mener, at der kun er et at gøre for shippingindustrien: Få bragt antallet af skibe ned ved at sende dem til ophug.
»De glade dage, hvor man kunne skyde lidt galt og rette nogenlunde hurtigt op, er forbi. Nu tager det halve årtier at rette sine skæverter. Det er vanvittigt svært at få nedbragt flåden, men det er sket før, at flådetilvæksten har været negativ. Aldrig i container, men i tørlast skete det to gange i 1980’erne og en gang i 1990’erne, og i tank er det sket nogle gange over de seneste årtier, men endnu ikke i 10’erne,« siger han.
Hos Danmarks Rederiforening skal Jakob Ullegård ikke nyde noget af at spå om, hvornår det bliver godt igen, men han tvivler ikke på, at det vil ske.
»Jeg skal ikke kloge mig på, hvornår det vender, men det retter sig på et tidspunkt. Der bliver allerede bestilt færre skibe, så verdensflåden stagnerer - det gør verdenshandlen dog ikke - så markedstilpasningen er i gang nu,« siger han.
Han understreger, at selv om mange af de danske rederier bløder, er dansk shipping relativt set stadig blandt de bedste.
»Der er heldigvis ikke indikationer på, at dansk shipping går bag om dansen. Vores rederier er nogle af de bedste til at have de laveste omkostninger og håndtere the rough weather, så der er grund til at tro, at dansk shipping står godt rustet. Det handler om at kunne holde sig flydende indtil bedre tider kommer.«