Erhverv

Nordeas bankkunder er mindst loyale

Ny måling fra Loyalty Group af 4.400 private bankkunders loyalitet giver Nordea en absolut bundplacering. Bankens dårlige image skyldes telefonkøer, it-problemer og Panamasag, mener Nordea-chef.

Artiklens øverste billede
Foto: Lasse Kofod

Det har ikke været gratis for Nordea, at den seneste tid har budt på problemer med lange ventetider, internationalt skattefusk i verdensklasse og dårlig service.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Loyalty Group blandt 4.400 danskere er bankens privatkunder de mindst loyale i hele branchen. Det skriver Børsen.

I Loyalty Groups måling er Nordea styrtdykket, når det kommer til kundernes loyalitet, og den ligger nu markant under Danske Banks kunder.

Faldet er samtidig dybere, end det Danske Bank tog i 2012, da kampagnen New Standards gjorde banken til hele Danmarks prygelknabe.

- Det er jeg ked af at læse og tager det meget alvorligt. Det er ikke nogen overraskelse, at Panama-papirerne har påvirket kundernes holdning negativt.

- Samtidig er it-nedbrud og perioder med for lange ventetider på vores telefonbank med til at påvirke det samlede billede, siger Torben Laustsen, direktør i Nordea, til Børsen.

Nordea har da også haft et rædderligt efterår, hvor ikke mindst bankens mange optrædener i de såkaldte Panama-papirer, der afslørede skattely i Panama, kostede dyrt på imaget.

Den pan-skandinaviske bank måtte efter lang tids dansen om den varme grød erkende, at interne procedurer ikke var gode nok, og at man havde hjulpet penge i skattely.

Illoyale kunder er et problem for en bank, da det kan koste både på antallet af kunder og muligheden for at tiltrække nye.

Sådan lyder John Norden, partner i bankportalen Mybanker

- Det er super alvorligt. Konsekvensen er, at det vil kunne mærkes både på bundlinjen og toplinjen, fordi kunderne vil søge væk.

- Banken risikerer altså ikke kun at miste eksisterende kunder, men også at disse kunder i tillæg skræmmer potentielle nye kunder væk, siger han til Børsen.

Ifølge Børsen scorer Arbejdernes Landsbank højest, når det kommer til kundeloyalitet, mens også Nykredit har knas med at vinde kundernes gunst.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.