Erhverv

Crashtest: 78.000 reddet fra døden i elendige biler

630 bilmodeller er blevet testet siden Euro NCAP blev oprettet i 1997. Og disse tests og efterfølgende advarsler har reddet masser af menneskeliv på vejene.

Artiklens øverste billede
Ved den seneste test af Ford Mustang var der tæsk til blien fra Euro NCAP. Sikkerhedsmæssigt blev den af FDM betegnet mere som krikke end mustang efter den var dumpet med et brag og landede på bare to Euro NCAP-stjerner. Det er ganske enkelt ikke godt nok for en ny bil anno 2017, mente FDM, som helt fraråder bilen. (Foto: Euro NCAP/ FDM)

Nogle bilfabrikker hader den. Andre elsker den uvildige testorganisation Euro NCAP, der tester sikkerheden i nye biler.

Organisationen fejrer i denne uge 20 års jubilæum, og ifølge en ny rapport har Euro NCAP's arbejde siden 1997 været med til at redde 78.000 liv.

Rapporten er lavet af European Transport Safety Counsil (CTSC), som ligeledes er en uafhængig organisation.

»Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP har haft en helt afgørende indflydelse på den enorme udvikling, der er sket inden for sikkerheden i biler de seneste 20 år. Det er sket ved løbende at skærpe kravene til bilers sikkerhed, samtidig med at det er lykkedes at få bilproducenterne til at udvikle sikkerhedsteknologien,« siger FDM's repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Ved den første test i februar 1997 afslørede en test af syv populære biler, at især kollisionssikkerheden var så godt som ikke-eksisterende.

Det gav ballade, og konklusionen fik bilproducenterne til at kritisere Euro NCAP for at stille for skrappe krav, men allerede få måneder senere opnåede den første bil de dengang maksimale fire stjerner. Siden da har Euro NCAP testet i alt 630 forskellige bilmodeller.
 
»Det har ikke bare løftet sikkerheden på nye biler. Takket været Euro NCAP's test og stjernevurdering er sikkerheden også blevet langt mere synlig for forbrugerne, der har fået lettere ved at sammenligne sikkerheden bilerne imellem,« siger Søren W. Rasmussen.

I dag er 9 ud af 10 biler på det europæiske marked testet af Euro NCAP, der er blevet anerkendt af både forbrugere og myndigheder. Danmark har i øvrigt som det eneste europæiske land integreret resultatet fra crashtesten i beregningen af afgifter på nye biler, så biler med fem Euro NCAP-stjerner får et mindre sikkerhedsfradrag.

»Vi er meget stolte af, at Euro NCAP's sikkerhedstests har betydet store, livreddende forbedringer i biler og gjort, at Europa i dag er den region i verden, der har den laveste dødelighed på vejene,« udtaler Euro NCAP's generalsekretær Michiel van Ratingen i forbindelse med 20-års-jubilæet.
 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.