Rekordmange danske virksomheder er blevet solgt
Flere danske virksomhedsejere er villige til at sælge deres virksomheder, og det får antallet af virksomhedshandler til at stige.
Danske virksomheder er populære som aldrig før. I 2016 slog antallet af solgte danske virksomheder rekord for andet år i træk. I alt blev der solgt 239 danske virksomheder, hvilket er 26 flere end i 2015, der hidtil var rekordåret.
Det viser en ny analyse fra Oaklins af virksomhedshandler på minimum 35 mio. kr.
Ifølge Frederik Aakard, partner i Oaklins Danmark, der rådgiver ved køb og salg af virksomheder, stiger antallet af solgte danske virksomheder, fordi virksomhedsejerne nu har fået smag for at sælge. Interessen for at købe danske virksomheder har nemlig været der længe.
»Der er kommet flere sælgere, der ønsker at realisere deres virksomhed. I de privatejede virksomheder har mange brugt tiden efter finanskrisen på at trimme deres virksomheder. De har brugt de seneste år på at få vækst ind, og nu tænker mange, at det er et godt tidspunkt i konjunkturerne at realisere virksomhederne,« siger Frederik Aakard.
Langt størstedelen af de danske virksomheder er gået til strategiske købere – altså andre virksomheder, der køber op inden for deres eget forretningsområde. Kun 27 pct. er køberne er finansielle – altså familieselskaber eller kapitalfonde.
Udenlandske købere står for 52 pct. af virksomhedshandlerne af de danske virksomheder, og med 124 købte danske virksomheder slår også antallet af køb fra udlandet rekord i 2016. Til gengæld er danske virksomheder langt mere tilbageholdende med at købe op i udlandet.
I 2016 købte danske virksomheder kun 51 udenlandske virksomheder, hvilket er lavere end i de senere år.
»Selvom der har været nogle større virksomhedshandler imellem, er antallet af danske købere på et lavt niveau. Det er lidt mystisk, for vi møder mange virksomheder, der har en strategi om at vokse via opkøb, men der er ikke så mange, der får det gjort. Det handler om, at det er sværere, end mange tror, at vokse gennem opkøb. Der er der kun få danske virksomheder, der kan finde ud af,« siger Frederik Aakard.
Det er ikke kun i Danmark, at der er gang i salget af virksomheder. I Europa slog antallet af virksomhedssalg også rekord i 2016 med 9.102 solgte virksomheder. Det europæiske marked er så opdelt, at det er svært at give en entydig forklaring på udviklingen.
»Men det karakteristiske ved den nordlige del af Europa er, at der i disse år er mange generationsskifter i virksomheder, der er stiftet i 60’erne og 70’erne, og derfor ser vi mange virksomhedssalg her,« siger Frederik Aakard.