Erhverv

Nye EU-regler vender op og ned på konkurrencen i telebranchen

De nye roaming-regler, der træder i kraft til juni, tvinger teleselskaberne til at skrue på priserne og beskære abonnementerne. Det vil give opbrud og kundeflugt - og kun ét selskab står til at vinde.

Fra 15. juni kan europæerne tage deres telefon med til andre EU-lande og bruge løs af snak, sms og data uden at frygte ekstraregninger. Men teleselskaberne skal stadig betale hinanden, og det rammer hårdt i en dansk telebranche med lave priser og masser af data i pakkerne. Foto: Colourbox

EU har trillet en bombe ind på det danske mobilmarked, og når den springer den 15. juni, vil det føre til en sjældent set omvæltning af spilleregler og markedspositioner.

Flere selskaber forventer ændringer i både abonnementsvilkår og priser, og foreløbig ser kun teleselskabet 3 ud til at kunne drage fordel af de nye vilkår.

Når danskerne triller mod Sydfrankrig på sommerferie, må de nemlig ifølge de nye regler bruge deres mobilabonnement stort set som var de hjemme i Danmark. Og regningen for det ekstra forbrug i udlandet havner hos teleselskaberne.

»Der kommer en ny dynamik på markedet med de nye regler for roaming. Det bliver en potentiel gamechanger, hvor det ikke vil være overraskende, hvis hele sektoren forsøger at hæve priserne,« siger Poul Jessen, teleanalytiker hos Danske Bank Markets.

Teleselskaberne køber de data, som deres kunder bruger i andre EU-lande, af lokale teleselskaber i f.eks. Spanien eller Italien. EU har der lagt et prisloft på maksimalt 57 kr. pr. gigabyte. 

Men efter de nye EU-regler kan de danske teleselskaber ikke som i dag sende regningen direkte videre til kunderne efter forbrug. I stedet er de lidt forenklet nødt til enten at hæve priserne eller skære al udlandstelefoni ud af et abonnement, så man skal købe det oven i.

Roaming-reglerne
  • Fra 15. juni kan alle mobilkunder i EU få lov at bruge deres telefon i andre EU-lande uden at betale et ekstra roaming-gebyr.
  • Mobildata er reguleret med en 'fair use'-grænse, der betyder, at en kunde med et rent teleabonnement til 100 kr. plus moms højst må bruge 3,5 gigabyte data i udlandet pr. måned.
  • Udenlandske teleselskaber kan kræve betaling for data på op til 57 kr. pr. gigabyte, så udnytter en kunde fair use-kvoten maksimalt, vil det danske teleselskab betale mere for indkøb af data i udlandet, end kunden betaler for sit abonnement.
  • Teleselskaberne kan forsøge at forhandle lavere priser hjem – de 57 kr. er et prisloft, som EU-reguleringen har fastsat.
  • Prisloftet vil blive skubbet ned og fx ramme 26 kr. i 2020. Men fair use-kvoten stiger tilsvarende.
  • Brugen af mobildata uden for hjemlandet har været en svær knast i forhandlingerne, fordi priserne er meget forskellige fra land til land – og i Danmark er de i den helt lave ende.

Desuden er den frie roaming alligevel ikke helt fri: Teleselskaberne må ifølge de nye regler beregne et maks-antal gigabyte ud fra det konkrete abonnement. Typisk vil et almindeligt abonnement give adgang til at roame 3 til 4 gigabyte i udlandet.

Når priser og abonnementer ændrer sig, får det kunderne til at vågne op og overveje alternativer, lyder vurderingen fra Sydbanks teleanalytiker, Morten Imsgard.

»Der vil helt sikkert blive opbrud i den kundeloyalitet, der har været til selskaberne. En stor mængde kunder vil blive rigtig sure, fordi de ikke kan få den helt fri roaming, som politikerne lovede, og så bliver det nemmere at snuppe kunder fra hinanden,« siger han.

Den vurdering deler Peter Mægbæk, der er adm. direktør for Plenti, et af de nye selskaber på det danske mobilmarked.

»Der skal nok komme et ramaskrig, når folk opdager, de ikke kan bruge deres telefon i udlandet eller ser hvor meget dyrere, et abonnement bliver,« siger han.

De nye roaming-regler kommer til at skabe nye vindere og tabere på markedet, lyder analytikernes vurdering.

For de nye, uafhængige selskaber som Plenti og Tjeep, der ikke har eget net, kan det blive en svær manøvre at leve op til reglerne og stadig holde fast i lave priser på store mængder data i abonnementet.

Et firma som Plenti, der ikke har sit eget mobilnetværk, har en meget lavere bruttomargen end dem med eget netværk, men vil få samme udgifter til roaming i udlandet.

Poul Jessen, Danske Bank Markets

»Et firma som Plenti, der ikke har sit eget mobilnetværk, har en meget lavere bruttomargen end dem med eget netværk, men vil få samme udgifter til roaming i udlandet,« siger Poul Jessen.

Tager en kunde bare én tur til udlandet på et år og bruger de nye roaming-muligheder maksimalt, for eksempel ved at streame Netflix på ferien, kan det dermed æde en stor del af årets fortjeneste.

Hos Tjeep, der sælger abonnementer med 20 gigabyte data om måneden for 89 kr., kan de nye regler gøre det nødvendigt at lave om på det, forklarer direktør Kim Damkær.

»Vi har rustet os til de her ændringer, men det kommer til at have konsekvenser for os alle sammen i branchen. Vi bliver nødt til at se på, om vores prisplaner holder,« siger han.

Og hos Plenti regner direktør Peter Mægbæk med, at det bliver nødvendigt at 'handicappe' de billige abonnementer.

»Vi forventer, at vi må tilbyde abonnementer, som man ikke kan bruge i udlandet. Så skal man købe et tillægsabonnement, hvis man vil bruge det i udlandet,« siger Peter Mægbæk.

For Morten Imsgard er det næsten alle danske teleselskaber, der ender som tabere, når de nye regler træder i kraft – bortset fra selskabet 3.

»De øvrige spillere står alle sammen dårligt. Det er ikke en nem situation for dem. For det er meget svært at tage noget væk fra kunderne, de er vant til at have,« siger analytikeren.

Omvendt har 3 i flere år markeret sig med produktet 3LikeHome, som gør det muligt at bruge sin telefon i udlandet, uden at skulle tænke på roaming-afgifter. Dermed er der allerede nu indgået en masse aftaler om billigere roaming-priser i udlandet.

»3 leverer allerede i dag det produkt, som politikerne har forsøgt at skabe gennem regulering. De har været hurtigt ude og lavet samarbejdsaftaler med teleoperatører i udlandet, så nu står de rimelig godt. Reglerne kan skabe en god situation for dem, og jeg kan sagtens forestille mig, at 3 bliver mere aggressive i at kapre kunder til foråret,« siger Morten Imsgard.

Hos 3 er direktør Morten Christiansen da også en af de få direktører fra den danske telebranche, som ikke mener, at EU-reguleringen er noget makværk.

For os vil de nye regler ikke have det store impact. Vi lavede 3LikeHome i erkendelse af, at det her ville ske, så vi kunne tage en førerposition på området.

Morten Christiansen, 3

»Vi er for, at man kan bruge sit abonnement i hele Europa. Og for os vil de nye regler ikke have det store impact. Vi lavede 3LikeHome i erkendelse af, at det her ville ske, så vi kunne tage en førerposition på området,« siger 3-direktøren.

De tre største teleselskaber i Danmark - TDC, Telia og Telenor -  har ikke ønsket at dele deres overvejelser.

Selskaberne er i 'maskinrummet' og vender og drejer lige nu mulighederne, lyder meldingen. Mere konkret ønsker ingen af dem at blive, for ikke at give konkurrenterne for mange gode idéer.

I stedet henviser selskaberne til brancheforeningen Teleindustrien, hvor direktør Jakob Willer er meget kritisk overfor de kommende regler.

»Jeg kan godt forstå, at politikerne er blevet utålmodige med teleselskaberne, når roaming-priserne ikke er faldet hurtigere. Men at gå ud og kræve, at det skal være gratis, synes jeg er helt meningsløst. Det er ikke et gratis produkt, og måden, man regulerer på, er ikke særlig gennemtænkt,« siger han.

Læs også