Erhverv
0

Har du en af disse små biler? To af dem får kniven i ny test

Både Fiat 500 og Ford Ka+ opnår kun tre ud af fem mulige stjerner i større sikkerhedstest fra Euro NCAP. Også Citroën C3 nedgraderes for en stund fra fem til fire stjerner.

Ford skulle skamme sig over at sende Ka+ på gaden i Europa. Den er simpelthen ikke skabt til det europæiske sikkerhedsniveau, mener FDM efter en ny test fra Euro NCAP. Foto: Euro NCAP

Det er svært for flere af de populære mindre biler at leve op til sikkerhedskravene i årets første større sikkerhedstest fra Euro NCAP.

Den europæiske testorganisation har haft syv biler gennem en omfattende test, og her skuffer de tre mindste, mener FDM.

Til gengæld har Audi Q5, Land Rover Discovery, Peugeot 5008 og Toyota C-HR fået topkarakteren fem stjerner.

For Citroën C3's vedkommende har det kostet den ene stjerne, at bilen ikke har automatisk nødbremse. Noget bilen får senere på året fra producentens side.

»Det er skuffende, når en helt moderne og nyudviklet bil ikke opnår de fem stjerner. Senere på året får C3 nødbremse, men det er altså for sent til testen. Så vent med at købe bilen, til det er på plads,« anbefaler FDM's repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Det står dog langt værre til med både Fiat 500 og Ford Ka+. Da Fiat 500 kom på markedet i 2011, fik den 5 stjerner. Men den test er blevet for gammel, og derfor er modellen blevet testet igen.

»I mellemtiden er Fiat 500 hverken blevet værre eller bedre, til gengæld er kravene til bilers sikkerhed skærpet meget på de seks år. Derfor ryger den fra fem til kun tre stjerner,« siger Søren W. Rasmussen.

Det er især mangel på en automatisk nødbremse og andet moderne sikkerhedsudstyr, der trækker ned. Men det grundlæggende sikkerhedsniveau i Fiat 500 er heller ikke til mere end tre stjerner målt med nutidens standarder.

Når det gælder Ford Ka+, så er den ifølge FDM slet ikke produceret til de europæiske sikkerhedsstandarder, selv om den sælges over hele verden.

»Ka+ er tydeligvis skabt til salg i dele af verden, hvor sikkerhed ikke spiller den store rolle. Ford burde ikke falde for fristelsen til at sælge en så dårligt udstyret bil på vores marked,« siger Søren W. Rasmussen.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også