Erhverv
0

Carlsberg sender kæmpe reklamebudget i udbud

Budgettet dækker 30 markeder globalt og vinderen skal være med til at relancere Carlsberg og alle de øvrige mærker op til bryggeriets 170 års fødselsdag i efteråret.

Det gælder om at holde tungen lige i munden, når man får Carlsbergs nye design langet over desken på en pub i London. I Storbritannien er bryggeriet gået i gang med relanceringen af mærket. Nu har Carlsberg sendt sit reklamebudget, omfattende 30 markeder og på omkring 900 mio. kr., i udbud blandt udvalgte reklamebureauer. Foto: Carlsberg

For første gang siden 2013 har Carlsberg sendt et af sine største reklamebudgetter i udbud. Budgettet, der omfatter 30 markeder, bliver i dag håndteret af det internationale bureau OMD, der også har fået chancen for at beholde den store forretning.

Ifølge branchemediet Campaign var det samlede budget i 2013 på næsten 900 mio. kr. (100 mio. GBP) og omfatter de fleste af Carlsbergs internationale mærker på 30 markeder. Det vil sige Carlsberg, Tuborg, Somersby, etc.

»Det er almindeligt, og Carlsbergs politik generelt, at køre udbudsrunder regelmæssigt for at sikre, at vi stadig samarbejder med de bedste mediebureau på tværs af alle KPI'er (målbare succeskriterier, red.). Vi har ingen kommentarer til det nævnte beløb,« siger Carlsbergs informationschef, Kasper Elbjørn til Finans.

Carlsberg satte gang i processen i sidste måned, og ifølge Kasper Elbjørn planlægger Carlsberg at offentliggøre det vindende bureau sidst på sommeren.

Det drejer sig om 30 af bryggeriets vigtigste markeder med undtagelse af Storbritannien. Her står bureauet Fold7 for Carlsbergs kreative budget.

Carlsberg har netop sat en kampagne i gang i Storbritannien til 130 mio. kr., som især er målrettet mod de såkaldte millennials, der er unge mellem 18 og 34 år.

Både den britiske og den mere verdensomspændende kampagne skal kulminere til efteråret i forbindelse med, at bryggeriet fejrer 170-året for grundlæggelsen af Carlsberg den 10. november 1847.

Den nye kampagne vil fokusere på at puste liv ind i Carlsbergs lange historie og bruge den aktivt som en del af brandingen af Carlsberg. Det vil stadig ske med det kendte slogan "Probably the best beer in the world".

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også