Erhverv

I stilhed har Ib Laursen gjort brugskunst til en guldgrube

De seneste fem år har grossisten Ib Laursen fra Ribe tjent over 120 mio. kr. på brugskunst.

Peter Laursen er direktør i Ib Laursen, som blev stiftet af hans far. Foto: Ib Laursen

Virksomheden Ib Laursen er et forholdsvist ukendt navn i det danske land, og det har de det faktisk ganske fint med i Ribe, hvor Ib Laursen hører hjemme.

For i medielandskabet er det gået rimeligt ubemærket hen, at Ib Laursen, der køber og sælger brugskunst, har udviklet sig til en særdeles god forretning og er blevet én af Skandinaviens største i sin branche.

De seneste fem år lyder det samlede overskud efter skat på 121,4 mio. kr., og i 2016 blev det et rekordgodt år med et overskud på 31 mio. kr.

Mio. kr.20122013201420152016
Resultat efter skat16,721,725,526,531
Egenkapital31,833,538,940,471,4

Ifølge Peter Laursen, direktør i og søn af stifter Ib Laursen, er det et langt og sejt træk, der er årsagen til succes i den sønderjyske virksomhed.

»Vi har de seneste år ekspanderet, og det begynder nu virkelig at give pote. Hvis der ikke sker noget dramatisk, skal væksten nok komme til at fortsætte, men det bliver i et roligt tempo,« siger han til Finans.

Er det så helt bevidst, at Ib Laursen ikke er en virksomhed, man hører så meget om i medierne?

»Vi har ikke valgt medierne fra, men har heller ikke selv opsøgt opmærksomheden. Vi har i stedet fokus på virksomhedens drift, og det er jo også sådan, at den der lever skjult, lever godt,« siger Peter Laursen, der i øvrigt selv ejer størstedelen af aktierne i Ib Laursen.

Han vil ikke afsløre, hvor meget Ib Laursen årligt omsætter for.

»Det er dog over 100 mio. kr. om året,« fortæller han.

80 pct. af Ib Laursens omsætning kommer fra eksport til udlandet, og faktisk har den sydvestjyske virksomhed forsøgt at presse den andel op. Men hver gang er salget på det danske marked fulgt med.

Ib Laursen producerer intet selv, men køber kunsten primært fra Kina og Indien.

»At være grossist er lidt en overset branche. Det er lidt en kunst i sig selv at købe en vare billigst muligt og få den solgt igen dyrest muligt,« siger Peter Laursen og forklarer, at salget primært sker til individuelle butikker frem for kæder.

Veldrevne danske virksomheder bliver i disse år solgt i flæng. Peter Laursen forklarer da også, at han har fået forespørgsler fra potentielle købere.

»Selvom prisen på køb og salg af virksomheder er tårnhøj lige nu, er det ikke aktuelt for os at sælge. Jeg er 46 år og ved ikke, hvad jeg skulle give mig til, hvis jeg ikke længere havde denne virksomhed. Men det er klart, at engang ude i fremtiden kan det godt komme på tale at sælge Ib Laursen,« siger Peter Laursen.

Ib Laursen blev stiftet i 1971 af manden, der har lagt navn til virksomheden. Ib Laursen åbnede sammen med sin kone nogle butikker inden for møbler og brugskunst i Ribe, og senere blev der også en åbnet en forretning på Rømø.

Som årene gik, fandt de ud af, at virksomheden kunne tjene flere penge på at være grossist. Derfor solgte de butikkerne fra og fokuserede på grossistdelen af forretningen.

I 2003 blev Peter Laursen en del af forældrenes virksomhed, og i 2007 blev det endelige generationsskifte gennemført, da han overtog direktørposten, samtidig med at Ib Laursen blev seniorrådgiver og bestyrelsesformand i sit livsværk.

BRANCHENYT
Læs også