Erhverv

Martin Thorborg ramt af udspekuleret svindelforsøg

En falsk topchef var tæt på at lokke 160.000 kr. ud af Martin Thorborgs regnskabsfirma.

Martin Thorborg er blevet udsat for CEO Fraud, en særlig type it-svindel, der er på hastig fremmarch i Danmark. Foto: Joachim Ladefoged.

Den kendte iværksætter Martin Thorborg tilslutter sig nu gruppen af danske topchefer, der er blevet udsat for en ny og udspekuleret form for it-svindel.

Tirsdag var svindlere, der udgav sig for at være Martin Thorborg, tæt på at lokke 162.000 kr. ud af regnskabsfirmaet Dinero, som Martin Thorborg er adm. direktør i. Det fortæller han på sin Facebook-side.

Det skete ved hjælp af såkaldt CEO Fraud, en særlig type svindel, der er på hastig fremmarch i Danmark. Svindlerne udgav sig for at være Martin Thorborg og skrev en mail til Dineros økonomiansvarlige, hvor de bad ham overføre 21.800 euro (cirka 162.000 kr.) til betaling samme dag.

»Det kan vi sagtens. Send mig betalingsoplysningerne, så skal jeg ligge den til betaling og pinger dig, når du kan godkende,« svarede Dinero-medarbejderen og gjorde efterfølgende betalingen klar til straksgodkendelse.

Sådan fungerer CEO Fraud
  • Svindlerne kontakter typisk en regnskabsmedarbejder i en international virksomheds danske afdeling på mail eller telefon. Henvendelsen ser ud til at komme fra virksomhedens internationale topchef eller på vegne af topchefen.
  • Den falske topchef beder regnskabsmedarbejderen om hurtigt og fortroligt at overføre store millionbeløb til en udenlandsk bankkonto. Pengene skal bruges til at opkøbe en virksomhed, lyder forklaringen.
  • Den nye type svindel er simpel, men særdeles udspekuleret. Svindlerne har enten hacket sig ind på topchefens mailkonto eller har med software ændret en mail, så den hos modtageren fremtræder med topchefen som afsender.
  • Kontaktoplysningerne har de typisk fundet ved hjælp af offentligt tilgængelige informationer. Nogle svindlere følger via sociale medier med i, hvornår topchefen er på ferie.

Svindleren bad derefter Dinero-medarbejderen om selv at godkende betalingen. Det gjorde medarbejderen imidlertid ikke, da betalinger, ifølge Martin Thorborg, skal godkendes af enten ham eller hans partner.

»Men var min partner på kontoret den dag, er det ikke til at sige, om pengene havde været overført,« skriver Martin Thorborg, der heller ikke var på kontoret den dag.

Martin Thorborg, der i efteråret solgte Dinero til norske Visma for knap 125 mio. kr., er stærkt forbløffet over svindelforsøget.

»Det vilde er, at de har ramt os, mens jeg var væk fra kontoret, at de ved jeg har en iPhone, at de kunne finde Dennis og vidste, det var ham, der sad på kassen, at beløbsstørrelsen passer til vores virksomheds størrelse m.m. Det er ikke rocket science, men alligevel et stykke arbejde, der skal gøres,« skriver Martin Thorborg.

Tre gode råd mod CEO Fraud
  1. Udbetal aldrig penge uden at kontrollere modtagerens navn og kontonummer via en troværdig kilde, og fasthold jeres sikkerhedsprocedurer - også under pres.
  2. Skab opmærksomhed i organisationen omkring truslen og del gerne denne nyhed.
  3. Hvis uheldet er indtruffet, skal banken kontaktes så hurtigt som muligt. Det er væsentligt, hvis banken skal have en mulighed for at indefryse og tilbageføre den autoriserede transaktion, som medarbejderen er blevet snydt til at gennemføre.
Kilde: Finansrådet.

For nyligt viste en rundspørge fra Berlingske Business, at et stort flertal af de største danske virksomheder har oplevet forsøg på svindel, hvor en eller flere personer udgiver sig for at være en direktør i virksomheden.

Alene i første halvår af 2016 var der mindst 92 succesfulde svindelangreb af denne slags mod danske virksomheder - med et samlet tab på over 60 mio. kr. til følge.

Ofte har svindlerne hacket sig ind på topchefens mailkonto eller med software ændret en mail, så den hos modtageren fremtræder med topchefen som afsender. Når pengene først er overført, er de som regel også tabt. Banken kan ikke få dem igen fra udenlandske konti uden videre.

Læs også
Top job