Erhverv

Helikopter-millionær i ny modvind: Mister lukrativ kontrakt

Helikopterselskabet Bel Air, der er ejet af Susanne Hessellund, må skære ned og fyre efter tab af vigtig kontrakt i Nordsøen.

Susanne Hessellund, stifter og ejer af Bel Air Aviation, kom i 2013 på listen over Danmarks 100 rigeste personer med en formue på 1,1 mia. kr. Foto: Sebastian Buur Gunvald

Den prisbelønnede iværksætter Susanne Hessellund, der er blevet mangemillionær på opbygge helikopterselskabet Bel Air i Esbjerg, er kommet i nye problemer.

Først var det den lave oliepris og en række møgsager, der fik overskuddet i hendes virksomhed til at styrtdykke. Nu har Bel Air så mistet en lukrativ kontrakt med flyvninger for selskaberne Dong og Hess til og fra Nordsøen.

Det skriver JydskeVestkysten.

Kontrakten, der gælder for de næste fire år, er i stedet gået til konkurrenten NHV Dancopter.

»Vi er rigtig kede af, at vi har mistet kontrakten med Dong, men vi er kommercielt gået så langt ned, som vi overhovedet kunne. Vi håber at være tilbage om fire år igen,« siger Susanne Hessellund til JydskeVestkysten.

Den tabte kontrakt betyder, at Bel Air har måttet nedlægge adskillige stillinger, siger hun.

Om Susanne Hessellund
  • Susanne Hessellund er født og opvokset i Holsted og blev i 1994 Danmarks første kvindelige helikopterpilot.
  • Hun har arbejdet for bl.a. Mærsks helikopterdivision og været kaptajn i helikopterselskabet CHC, inden hun startede sin egen virksomhed, Bel Air Aviation.
  • Efter den skyhøje vækst i Bel Air i 2013 fandt Susanne Hessellund vej til listen over Danmarks 100 rigeste personer med en personlig formue på 1,1 mia. kr.
  • Hendes helikopterselskab beskæftiger i dag omkring 70 medarbejdere.
  • Desuden har hun seks børn.

Bel Air blev stiftet i 1994 af Susanne Hessellund og er de senere år blevet fremhævet som en af de store vækstsucceser herhjemme. Selskabet flyver med helikoptere for bl.a. Maersk Oil, Vestas og Siemens og har i nogle år indtjent op mod 40 mio. kr. til dets ejer.

Men en række møgsager har også sat sine spor i den hurtigtflyvende virksomhed.

I april 2015 fik Bel Air en påtale fra Trafikstyrelsen samt begrænset flyvetilladelse i en periode, fordi der var problemer med træning af piloter, og fordi Bel Air ikke overholdt regler om hviletid, fløj med for lidt brændstof og uden godkendelse under isforhold.

Selskabet blev holdt under skærpet opsyn hele året.

Dernæst ramte den lave oliepris, der fik kunderne i Nordsøen til at drosle ned for sine aktiviteter. Og for nyligt blev Bel Air kritiseret voldsomt for at have smidt to piloter på porten, efter at de bad om en overenskomst.

Netop nu afventer Bel Air og Susanne Hessellund udfaldet af en kontrakt, der kan få afgørende betydning for selskabet. Den største helikopter-kontrakt i Nordsøen - shuttleflyvninger for Maersk Oil mellem olieplatformene ude i Nordsøen - er lige nu i udbud.

Bel Air sidder i dag på kontrakten, men ryger den til en konkurrent, vil det få konsekvenser, siger Susanne Hessellund til JydskeVestkysten.

BRANCHENYT
Læs også