Erhverv

Uber lukker i Danmark

Den omstridte amerikanske kørselstjeneste lukker for sin tjeneste. Det siger talsmanden Kristian Agerbo. Fra 18. april 2017 kan man ikke længere køre med tjenesten. Den nye taxilov får skylden.

Uber's talsmand i Danmark, Kristian Agerbo (tv), forklarede tirsdag, at den nye taxilov var mere, end Uber kunne holde til. 
Arkivfoto: Stine Bidstrup

Efter to et halvt år i Danmark lukker den omstridte amerikanske kørselstjeneste Uber nu for sine aktiviteter i Danmark. Det oplyser talsmanden Kristian Agerbo på et pressemøde tirsdag formiddag.

Sidste dag, man kan bestille en Uber, er den 18. april.

Uber har været en succes i Danmark med 2.000 chauffører og 300.000 brugere, siger Agerbo, men den nye taxilov var mere, end selskabet kunne holde til.

»Vi har besluttet, at Uber lukker tjenesten i Danmark. Det gør vi pga. den politiske aftale om ny taxalovgivning. Det er ikke nødvendigvis et farvel til Danmark, men en besked til politikerne og andre om, at den lovgivning, der ligger på bordet, må vi tage konsekvensen af, og vi kan ikke leve med den, som den ser ud nu.«

Det er, som Finans tidligere har beskrevet, krav om, at der de næste fire år kun kommer 125 tilladelser i kvartalet til folk, der vil køre taxikørsel, der gør det umuligt for selskabet at køre videre. Desuden er det også krav om taxametre og sædefølere i bilerne, der gør det dyrt og svært at leve op til den nye lovgivning.

Uber fastholder et udviklingscenter i Aarhus, hvor der er 40 ingeniører.

Taxabranchen har overvejende udtrykt tilfredshed med, at Uber nu forsvinder, men adm. direktør Peter Bjerregaard i Københavns største taxiselskab, TAXA 4x35, ærgrer sig en smule:

»Taxibranchen har alt for længe været fastfrosset af en forældet lovgivning, der kvalte al nytænkning. Hele den debat kom på politikernes dagsorden på grund af Uber. Så det wake-up call har været tiltrængt for alle, men jeg er ked af måden Uber valgte at træde ind på markedet. Det var uden respekt for den gældende lovgivning, og det har ført til mange frustrationer blandt landets taxichauffører,« skriver han i en pressemeddelelse.

Direktør Martin Ågerup fra den borgerlig-liberale tænketank Cepos er ikke overrasket over, at Uber lukker.

»Taxaloven holder efter krav fra S og DF fast i forældede teknologi-krav, som ikke tjener andet formål end at gøre livet vanskeligt for nye aktører som Uber. Dermed har politikerne vendt dele-økonomi og innovation ryggen på dette område. Det vil gøre Danmark fattigere. Tusindvis af Uber-chauffører mister en indtægtskilde, og titusindvis af kunder mister et transporttilbud, som de foretrak frem for taxa,« lyder det fra Martin Ågerup, som håber, at revisionen af taxiloven næste år vil føre til en yderligere liberalisering, så Uber får lyst til at komme tilbage til Danmark.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også