Erhverv
0

Bilka vil lokke kunder til at købe mad på nettet - og selv hente varerne i butikken

Dansk Supermarked er på vej ind i en dyst med Coop, Nemlig.com og andre netbutikker om onlinesalg af dagligvarer.

Dansk Supermarked - der bl.a. rummer 18 Bilka-varehuse - tester netop nu en model for nethandel med fødevarer. Arkivfoto: Jonas Olufson.

For et år siden var chefen i Dansk Supermarked afvisende over for at lave nethandel med dagligvarer. Han så nemlig ikke økonomi i en model med at bringe varer ud til danskerne. Nu er hans koncern alligevel på vej med et projekt, der skal erobre en del af onlinemarkedet for fødevarer.

Dansk Supermarked tester aktuelt et koncept under navnet "Bilka to Go". I første omgang kan medarbejderne i koncernen bestille varer online og få timer efter hente dem i varehuset, hvor de er pakket. Modellen kendes internationalt som "click & collect" og bruges flittigt i også andre dele af detailhandlen.

Koncernen
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagainer.
  • Har over 1.400 butikker i fem lande. Heraf 88 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.330 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

Hvis testperioden forløber som planlagt, er det tanken at åbne for alle andre kunder senere i år.

Dansk Supermarked, der bl.a. ejer netbutikken Wupti.com og driver andre onlinebutikker, har ellers hidtil afvist at ville sælge fødevarer på nettet. Det fastslog koncernchef Per Bank også i fjor i forbindelse med, at hovedkonkurrenten Coop Danmark for et år siden lancerede egen storsatsning på netop onlinehandel med dagligvarer. Da sagde Per Bank til Finans:

»Vi følger udviklingen tæt, men indtil videre vurderer vi, at det ikke vil være muligt at tjene penge på nethandel med dagligvarer i Danmark. Med de nuværende forretningsmodeller er der ikke noget, som tyder på, at det vil ændre sig.«

Om det nye projekt siger chefen for Dansk Supermarked Group nu, at det er helt bevidst, at der satses benhårdt på en model, hvor varerne ikke distribueres direkte ud til forbrugerne.

»Vi udnytter i stedet vores eksisterende kapacitet med de fysiske butikker og bygger eksempelvis ikke et nyt stort lager, som dermed forøger vores omkostninger. Vi fjerner i stedet de sidste og dyre omkostninger i nethandlen ved kun at fokusere på click og collect. Der skal arbejdes hårdt for at skabe økonomi i at kunne køre varer ud til forbrugerne, og det betyder omkostninger, som dermed må ramme priserne,« mener Per Bank.

Konkurrenten
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
  • 1.200 butikker rundt om i Danmark.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. en række selvstædige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 40 mia.
  • Ejes af 1,6 mio. medlemmer – danske forbrugere.

De store aktører i nethandlen med fødevarer er bl.a. Nemlig.com, Osuma samt Coop, der alle leverer varer hjem til kunderne.

Den strategi fortsætter hos Coop - trods mulig ny konkurrence fra Dansk Supermarked med "Bilka to Go".

»Vi har eksperimenteret en smule med såkaldt click & collect, men indtil videre har der ikke været den største interesse for det. I nogle andre europæiske lande er det slået pænt igennem, men det ligger ikke direkte i kortene her. På længere sigt bliver det dog nok sådan, at forbrugerne kan vælge, om de vil have varerne hjem eller hente i butikken. Men det bliver ikke i nærmeste fremtid hos os,« siger koncerndirektør Jan Madsen, Coop Danmark.

I Dansk Supermarked understreger Per Bank, at koncernen ikke afviser med tiden også at ville satse på udbringning. Men ifølge ham sker det først den dag, hvor han ser en god forretning i det.

»Forudsigelserne om, at nethandlen vil vinde alt i dagligvarehandlen, holder ikke. England er længst fremme på det område og ligger nu på ca. 6,5 pct. af markedet. Men meldinger viser, at væksten der flader ud og ligner det øvrige marked. Det kigger vi nøje på i vores satsning,« siger Per Bank.

BRANCHENYT
Læs også