Erhverv

Bilgigant og forhandlere scorer solide gevinster på kritiseret leasing-metode

Det er en udnyttelse af vores afgiftssystem, lyder kritikken af en såkaldt "bilvask", som bruges af Toyota med det resultat, at registreringsafgiften går ned, mens fortjenesten går op.

Artiklens øverste billede
Den japanske bilproducent, Toyota, sælger biler til sit danske leasingselskab til priser langt under de officielle listepriser. Resultatet er, at bilerne får en lav registreringsafgift og kan sælges videre til forhandlere med store profitter efter få måneder.

Verdens næststørste bilproducent, Toyota, opnår solide gevinster ved at sælge helt nye biler til sit eget leasingselskab, inden bilerne få måneder senere bliver sat til salg af forhandlere som næsten nye biler med ganske få kilometer på tælleren.

Metoden, som i bilbranchen kaldes "at vaske biler", betyder, at Toyota og forhandlerne kan minimere registreringsafgiften og i stedet skrue op for profitten.

Finans er i besiddelse af en intern prisliste fra samhandlen mellem Toyota og forhandlerne, og den løfter for første gang noget af sløret for, hvordan gevinsten bliver fordelt, når branchen bruger metoden, som har skabt vrede på Christiansborg og hos brugtbilsbranchen, der føler sig klemt i konkurrencen.

F.eks. sælger Toyota en Toyota Avensis med en listepris på knap 370.000 kr. til sit eget leasingselskab for under 200.000 kr. inklusive registreringsafgift og lejer den ud til forhandlere i op til fire måneder.

Derefter kan forhandleren købe bilen fri for 260.000 kr. og sælge den videre til en privat kunde til den langt højere markedspris.

Netop nu har Toyota-forhandler Louis Lund i Sydjylland to af disse biler til salg med hhv. 769 km og 2.000 km på tælleren. De er sat til salg for hhv. 310.000 kr. og 315.000 kr.

Louis Lund genkender de priser, som Finans er i besiddelse af, men han afviser, at han tjener store profitter. Gevinsten er ifølge Louis Lund ikke større end den, der gælder for nye biler.

Erik S. Rasmussen, direktør i de uafhængige værksteders brancheforening, Dansk Bilbrancheråd, er forarget:

»Det er simpelthen en udnyttelse af vores afgiftssystem, der er trukket helt derud, hvor isen er så tynd, så den ikke bør kunne bære. Nu må skatteministeren komme på banen og få det stoppet.«

Toyotas pressechef, Anders Tystrup, vil ikke kommentere priser og forretningsforhold, men han understreger, at firmaet overholder loven.

»Vi er i skarp konkurrence med en masse andre bilmærker i Danmark. Vi ønsker ikke at åbne for, hvordan vi kører vores forretning og vores prissætning,« siger han.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger, at han er meget forundret over Finans' afsløringer de seneste uger, og han har sat gang i en undersøgelse, der skal afdække, om der er behov for et lovindgreb.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.