Erhverv

Lån fra forbrugere skal sætte fart i både grænsehandel og økologi

Flere selskaber inden for mad og dagligvarer jagter nye modeller for finansiering, hvor især danskernes lyst til at låne penge ud er i spil.

Blandt de selskaber som har lanceret projekter under Coops nye crowdfunding er det økologiske mejeri Thise ved Skive. Arkivfoto: Joachim Adrian.

Danske forbrugere skal med investeringer fra egne penge sikre ny fart i alt fra et økologisk mejeri til et onlinesupermarked med grænsehandel. I hvert fald bejler flere i dagligvarebranchen nu til forbrugerne ud fra en model med såkaldt crowdfunding.

For en måned siden lancerede detailgiganten Coop Danmark, der har 1.200 butikker rundt om i landet, et større projekt. Det har som mål at støtte fødevareproducenter, der har svært ved at skaffe finansiering af nye idéer. Coop vil parre de projekter med nogle af de knap 1,7 mio. danske forbrugere, som er medlemmer i koncernen, og måske med midler til rådighed...

BRANCHENYT
Læs også