Erhverv

TrackMan kaprede først Tiger Woods: Går nu efter Ronaldo og Messi

Det danske firma TrackMan har erobret flere sportsgrene og kom ud af 2016 med næsten 100 mio. kr. i overskud.

Tiger Woods blev kunde hos TrackMan i 2010. Nu går den danske virksomhed efter andre store sportsstjerner- og klubber som kunder. Fotocollage: Foto: Marta Lavandier (tv) Foto: Martin Meissner (midten) Foto: Nicolas Aguilera. (th)

Hvad der begyndte som en irritation i forbindelse med golftræning for 14 år siden, har nu udviklet sig til en verdensomspændende teknologisucces.

Den danske virksomhed TrackMan har nemlig med sin opfindelse af samme navn skabt en teknologi, der har revolutioneret måden at træne på inden for først golf og siden baseball.

I de to sportsgrene er det svært at finde professionelle, som ikke gør brug af TrackMans radarteknologi, der på et splitsekund måler tal for hastighed, boldtræf, rotation og andre detaljer, når en spiller slår til en golfbold eller baseball.

TrackMans dominans i golf og baseball har ført til voldsom vækst for virksomheden de seneste år. Senest blev det i 2016 til et overskud på knap 100 mio. kr. efter skat, og derfor har TrackMan nu mod på mere.

Nøgletal i TrackMan A/S de seneste fem regnskabsår:

Mio. kr. 2012 2013 2014 2015 2016
Resultat efter skat 10,3 35,4 50,6 63,3 94,8
Egenkapital 14 29 64,9 61,6 101,6

Helt konkret går virksomheden nu ind i fodbold, hvor den i 2017 skal teste et produkt til sparketeknik, fortæller Klaus Eldrup-Jørgensen, medstifter og administrerende direktør i TrackMan.

»Vi går efter verdens bedste inden for de sportsgrene, vi er involveret i. Derfor vil vi begynde med toppen i fodbold og arbejde os ned gennem sportsgrenen derfra,« siger han.

Klaus Eldrup-Jørgensen fortæller, at TrackMan allerede nu har indgået testaftaler med nogle af Europas største klubber, men kan ikke komme specifikt ind på, hvilke klubber der er tale om.

»Vi sætter teknologien op i en række klubber rundt om i Europa og har ansat en person til at rejse rundt til klubberne for at samle data ind. Ud fra data forventer vi at kunne vurdere, om et spark er godt eller skidt, og samtidig kan vi datamæssigt forklare, hvorfor Christian Eriksen eller Cristiano Ronaldo er så gode til frispark,« siger han.

De næste år vil TrackMan koncentrere sig om sit indtog i fodbold og regner med at have produkt på gaden i 2018. Men på et tidspunkt kan Klaus Eldrup-Jørgensen også sagtens se virksomheden gå ind i tennis.

Han fik sammen med tre andre ideen til TrackMan, da de som golfspillere var træt af, at de ikke fik noget umiddelbart output, når de trænede på driving rangen. Der var intet konkurrenceelement eller noget feedback, som hvis man havde spillet på en bane.

»Der manglede noget til at gøre det sjovere og mere effektivt at træne. Samtidig manglede der et redskab, som kunne kvantificere golftræning, frem for at det hele byggede på en mavefornemmelse,« siger Klaus Eldrup-Jørgensen.

Derfor stiftede han og de tre andre TrackMan i 2003, og på ganske få år fik virksomheden nærmest monopol på statistiske træningsværktøjer inden for golf. Senere blev én af stifterne købt ud af virksomheden.

I 2010 lykkedes det TrackMan at få Tiger Woods som kunde. Selvom det blev et mediemæssigt gennembrud, havde det dog ikke nogen større økonomisk eller salgsmæssig betydning for TrackMan.

Kort forinden var virksomheden nemlig gået ind i baseball, og det skulle vise sig at sætte et langt større aftryk.

Nu står TrackMans teknologi nemlig stort set på samtlige stadions, hvor der spilles professionel baseball i USA, Korea og Japan.

»Da vi gik ind i baseball, kom vi med noget, de aldrig før havde set i forhold til data. Faktisk forstod de knap nok, hvad de kunne bruges os til. Nu bliver hvert eneste kast på et baseball-stadion målt af vores teknologi, hvorefter 10 mand sidder i hver klub og analyserer primært på TrackMan-data,« siger Klaus Eldrup-Jørgensen.

Økonomien er da også støt gået op ad i de seneste år i TrackMan. I 2016 endte overskuddet efter skat på 94,8 mio. kr., noget mere end i 2011 hvor det var på én mio. kr.

Samtidig er egenkapitalen vokset til knap 102 mio. kr., og TrackMan beskæftiger nu omkring 170 medarbejdere på flere kontorer rundt om i verden.

Men Klaus Eldrup-Jørgensen og de to andre medejere Morten Eldrup-Jørgensen og Frederik Tuxen har ingen planer om at sælge virksomheden, selvom det ikke skorter på tilbud.

»Vi har aldrig haft eksterne investorer inde over, og det er heller ikke vores ambition at få det på et tidspunkt. Vi vil selv drive det hele videre og har derfor ingen interesse i at sælge hele eller dele af virksomheden,« siger Klaus Eldrup-Jørgensen.

BRANCHENYT
Læs også