Erhverv
BREAKING
0

Normal-kæden jagter mange nye butikker i Norge og København

Butikskæden, der har modemillardær Anders Holch Povlsen som hovedaktionær, kæmper for at finde de rette lejemål til den fortsatte ekspansion.

Normal-kæden har nu 78 danske butikker. Arkivfoto: Charlotte de la Fuente.

Den danske butikskæde Normal udvider til Norge og har på samme tid søgelyset rettet mod andre muligheder internationalt. Kædens hovedfokus er dog på at åbne endnu flere butikker her i landet - og især i København.

Normal, der har modemilliardær Anders Holch Povlsen fra Bestseller som hovedaktionær, har siden 2013 skabt ny konkurrence på det danske marked for bl.a. hverdagsprodukter i skønhedspleje. Kæden er i direkte konkurrence på det område med bl.a. Matas-kæden.

Normal med nu 78 danske butikker ekspanderer om kort tid også til Norge. Første Normal-butik der åbnes i Kristianssand, og derefter skal der efter planen rulles en lang række butikker ud i landet. Satsningen I Norge sker i et joint-venture sammen med en partner.

»Vi har gennem længere tid vurderet mulighederne internationalt, og er nået frem til, at Norge skal være første skridt. Der kan senere komme andre lande til, men fokus er på det, som vi allerede har i gang,« siger adm. direktør Torben Mouritsen, der også er medejer af Normal.



Om ekspansionen her i landet siger Normal-chefen, at der i 2017 kommer en del færre nye butikker til end i fjor.

»Vi skal kæmpe mere for de gode placeringer i de gode byer, så vi kommer ikke til at kunne åben 51 nye butikker i år, som vi gjorde i fjor. Vi når op på ca. 15 i Danmark. Der er fortsat plads til mange flere, men vi gør os umage med at finde de rette lejemål,« siger Torben Mouritsen.

Han understreger, at kæden nu har dækket en lang række af de danske provinsbyer. Derfor siger Torben Mouritsen:

»Nu handler det især for os om at få mange butikker i København og hovedstadsregionen.«

Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen har siden 2014 været del af ejerkredsen i Normal. For et halvt år siden øgede han ejerandelen til mellem 66 og 75 pct. Samtidig skød ejerne ca. 400 mio. kr. i butikskæden i form af en kapitalforhøjelse.

BRANCHENYT
Læs også