Erhverv
0

Afgørelse: En dårlig joke på Facebook kan koste dig jobbet

Det har en dansk rejseleder fundet ud af på den hårde måde.

Flere og flere virksomheder vil gerne have de ansatte til at promovere virksomhederne på de sociale medier, men det er ikke uden faldgruber, som kan koste medarbejderne jobbet, hvis ikke de passer på. Foto: AP Photo/Noah Berger

Det kan være svært at vide, hvad man må og ikke må skrive om sin arbejdsplads på de sociale medier.

Det fik en destinationsleder ved et dansk rejsebureau at mærke, da han svarede på en kommentar fra en tidligere kollega, som linkede til en Ekstra Bladet-artikel med overskriften »Ubehagelig oplevelse i ferien: Massør lagde sin penis i min hånd.«

Bl.a. svarede destinationslederen, at:

»Jeg har de sidste tre år haft et privat tæskehold til at tage sig af disse modbydelige episoder! Det har virket. Så rejs med [rejsebureauet] til Tyrkiet og ingen tør lave dette nummer med vores gæster!!!«

Kommentarerne fik rejsebureauet til at bortvise destinationslederen, fordi kommentarerne ifølge rejsebureauet var i strid med virksomhedens værdier og udtryk for grov illoyalitet. Kommentarerne fik det til at fremstå, som om rejsebureauet arbejdede med et tæskehold, lød det.

Nu har Vestre Landsret afgjort, at bortvisningen var berettiget, selv om kommentarerne ifølge destinationslederen selv var ment som en spøg.

Den slags sager er ikke ualmindelige. Ifølge Anders Etgen Reitz, advokat med speciale i HR- og personalejura og partner hos Iuno, kan det være svært at finde ud af, hvad man som ansat må og ikke må på de sociale medier.

»Selv om vi har haft lang tid til at lære de sociale medier at kende, ser vi desværre ikke et fald i frekvensen af sager som denne. Det er især svært at vide, når mange virksomheder gerne vil have deres medarbejdere til at være aktive med at promovere virksomhederne på de sociale medier,« siger han.

I sagen om destinationslederen lagde landsretten bl.a. vægt på, at destinationslederen var klar over, hvad rejsebureauets politik på området er, og hvilke værdier virksomheden har.

Men det er ikke altid nok bare at klargøre en politik for medarbejderne, mener Anders Etgen Reitz.

»Mange virksomheder tænker, at bare retningslinjerne er lagt, er det nok fint. Men de skal være mere proaktive. Det kan eksempelvis være ved at tilbyde træning eller kurser for de ansatte i, hvordan man færdes professionelt på de sociale medier,« siger han.

Anders Etgen Reitz opfordrer også de ansatte til at afkræve klare retningslinjer og ikke mindst træning.

BRANCHENYT
Læs også