Erhverv

Skechers buldrer frem i Danmark: »Det er gået pænt stærkt«

Sports Connection distribuerer Skechers-sko i Norden og er vokset voldsomt de seneste år.

Her ses én af Skechers' butikker i Danmark. Skomærket har fart fat på i det meste af verden. Foto: Sports Connection

Skechers har eksisteret i 25 år, men alligevel er det først inden for de seneste år, at det amerikanske skomærke for alvor er gået frem.

Salget er steget voldsomt, og det samme er omsætningen på både denne og den anden side af Atlanten.

Det kan man mærke hos Sports Connection fra Bramming, der har rettigheden til at distribuere Skechers i de nordiske lande og har set indtjeningen stige med over 2.000 pct. siden 2013.

Et nyt regnskab fra Sports Connection viser, at overskuddet blev fordoblet i 2016 og nåede 25 mio. kr. Det er tilfredsstillende, fortæller Peter Jørgensen, direktør i og medejer af Sports Connection, der har arbejdet sammen med Skechers i næsten 15 år.

»Det er gået pænt stærkt med at vokse. Men vi er kun lige begyndt og ser et stort potentiale fremadrettet,« siger han.

Nøgletal i Sports Connection ApS de seneste fem regnskabsår:

Mio. kr.20122013201420152016
Resultat efter skat0,41,13,412,525,4
Egenkapital8,39,311,717,937,6

Sports Connection afslører ikke sin omsætning i regnskaberne. Men Peter Jørgensen kan dog fortælle, at omsætningen er fordoblet på få år.

Samtidig er antallet af Skechers-konceptbutikker i Norden nu vokset til 17, og flere er på vej.

»Inden for den nærmest fremtid åbner vi fire nye butikker. Samtidig sælger vi i stigende grad sko gennem forhandlere og vores onlineforretning,« siger Peter Jørgensen.

Det er langtfra alle konceptbutikker, der er ejet af Sports Connection. Nogle er ejet af franchisetagere, men Sports Connection har en plan om at få ejerskab af flere af konceptbutikkerne.

Men hvorfor er det, at Skechers først for alvor slår igennem efter omkring 20 år på markedet?

»Jeg tror, det har været afgørende, at Skechers de seneste år har været dygtig til at læse behovet hos forbrugerne. Derudover er der brugt mange ressourcer på markedsføring, og det er helt sikkert også en del af årsagen til, at salgstallene er gået voldsomt op,« siger Peter Jørgensen.

Omsætningen er steget voldsomt i Skechers på verdensplan:

Mio. kr.20122013201420152016
Omsætning9.03810.37113.36321.16323.982

Skechers har gennem årene gjort brug af kendisser som reklamesøjler for skoen. Kim Kardashian, Britney Spears, Christina Aguilera, Demi Lovato, Meghan Trainor og Sugar Ray Leonard er blot nogle af de personer, der har lagt navn og ansigt til Skechers-reklamer.

I 2015 overtog Skechers andenpladsen efter Nike som USA' største sneakersmærke målt på markedsandele. Dermed blev Adidas overhalet. Fra 2011 og fire år frem voksede Skechers' aktiekurs samtidig med mere end 1.000 pct.

Men da væksten i omsætningen har tabt fart de seneste år, er aktiekursen dykket markant for Skechers.

Dog ændrer det ikke på, at Skechers er et skomærke, der i den grad må siges at være på vej frem.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også