Erhverv

Dansk shipping frygter britisk enegang efter brexit

Briternes udtræden af EU åbner muligheden for at sparke nyt liv i den hensygnende britiske rederibranche. Danske Rederier frygter, at britisk søfart får held til at få bedre vilkår end rederier i Danmark og resten af EU.

Artiklens øverste billede
I tiden som EU-medlemsland har britisk shipping været underlagt EU's statsstøtteregler, men nu frygter Anne H. Steffensen, direktør for Danmarks Rederiforening, at britisk søfart vil udnytte, at man efter brexit ikke behøver at operere under lige så strikse regler. Foto Mikkel Berg Pedersen

IMMINGHAM - Storbritanniens farvel til EU om knap to år skaber frygt i søfarten, der er et af Danmarks absolut største eksporterhverv. Brancheforeningen Danske Rederier frygter, at britisk søfart får held med at trumfe en storstilet offensiv igennem med langt mere statsstøtte, når britisk shipping er ude af EU og ikke længere er underlagt nær så stramme statsstøtteregler.

Storbritannien står for 5 pct. af al dansk søfarts aktiviteter og er det største marked i EU og det tredjestørste marked på verdensplan. Derudover er de britiske øer hjemsted for verdens største offshore vindsektor, som danske selskaber også servicerer i et pænt omfang.

Derfor er der betydelig bekymring at spore i den danske søfartsbranche.

»For danske rederier er brexit en alvorlig situation,« forklarer Danske Rederiers adm. direktør Anne H. Steffensen.

Tegning: Niels Bo Bojesen

Når briterne forlader EU er der en risiko for at danske rederier ikke vil have den samme frie markedsadgang som i dag, f.eks. pga. nye toldregler. Sker det, kan det ramme danske selskabers aktiviteter.

Anne H. Steffensen forklarer, at brancheforeningens britiske pendant ser ud til at bruge den britiske udtræden særdeles offensivt, så den noget hensygnende britiske søfartsbranche kan blive revitaliseret.

»UK Chamber of Shipping vejrer morgenluft og satser på at få lempeligere vilkår med brexit, fordi de kommer ud af EU's statsstøtteregler,« siger Anne H. Steffensen efter at have set, hvordan den britiske rederiforening har lanceret en kampagne, hvor man er stålsat på at gøre brexit til en succes for britisk shipping, uanset hvad man ellers måtte mene om det, at landet forlader EU.

Foreløbig er meldingen fra de fleste rederier selv, at effekterne af brexit endnu ikke er indtruffet.

Holdningen hos repræsentanter fra britisk shipping er foreløbig, at man må gribe de muligheder, der så opstår.

»Ja, brexit vil få en effekt, men alt skal nok gå ok. Jeg stemte selv for at blive i EU, men nu er vi her og har stemt os ud, og så lad os da få det bedste ud af det. Det værste der kan ske, er en nedgang i handlen, men det ser ikke ud til at ske. Tværtimod faktisk,« siger Alistair Eagles, adm. direktør i Seatruck Ferries, der er ejet af det danske rederi Clipper.

Finans var inviteret til Immingham af Danske Rederier

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.