- For abonnenter
Mens P3 mister lyttere, melder nye ejere sig på banen
Musikkanalen P3 har i en årrække haft dalende lyttertal, og eksperter vurderer, at kanalen er i krise. Mens P3 kæmper for lyttere, melder bl.a. Radio24syv sig klar til at overtage kanalen.
P3 er i modvind.
Musikkanalen med en erklæret målgruppe på 20-39-årige mister lyttere.
I 2014 havde P3 en markedsandel på 20,8 pct. I 2016 faldt denne til 15,7 pct. Og i 2017 har andelen svinget mellem 11,3 og 14,7 pct., skrev Berlingske i maj.
P3 er nok endt for meget i noget musik og noget mellemlægs-snak, som ikke rigtigt rammer nogen.
I samme avis har DR’s radiochef, Gustav Lützhøft, for nylig erkendt, at kanalen i højere grad skal have »noget på hjerte inden for P3’s styrkepositioner: nyheder, satire, musik og sport, så P3 bliver et tydeligt alternativ til de kommercielle kanaler«.
Fordums styrke svækket
Og mens P3 – som så mange andre radiokanaler med fokus på musik – møder modgang grundet musikstreamingapps som Spotify, der tillader brugerne selv at håndplukke ny musik on-demand, er det ikke den eneste forklaring på P3’s dalende lyttertal. For de kommercielle kanaler oplever ikke samme nedgang i lyttertal som P3.
I undersøgelsen ”Mediernes Udvikling” fra 2017 lyder det, at de kommercielle kanalers lytterandel på 24,7 pct. i 2016 er den højeste i en årrække. Det skyldes primært , at mænd i aldersgrupperne 12-29 år og 30-49 år – altså i inden for P3’s målgruppe – har reduceret lyttetiden til public service-radio.
DR har for nylig sat ind mod de svigtende lyttertal i en jagt på de unge lyttere med nye værter på morgenfladen: De introducerer det nye program ”Moyo Live” og rykker ”Danskerbingo” ind på formiddagsfladen. Desuden har DR foretaget en