Erhverv
0

Volvo vil udfordre Tesla med nyt bilmærke

Volvo-koncernen præsenterer til efteråret nye elbiler under navnet Polestar, som efter ambitionerne skal markere sig på det globale marked.

Volvo's kendte modeller skal nu suppleres af elbiler under navnet Polestar. PR-foto. PR Foto: Volvo

Den svenske Volvo-koncern vil også ind på det globale marked for elbiler - og bl.a dyste med markedslederen Tesla. Det skal ske med et helt nyt mærke under navnet Polestar, som er en selvstændig aktivitet i koncernen.

Volvo Cars overtog for to år siden selskabet Polestar Performance, efter at de to parter siden 1996 havde arbejdet sammen inden for motorsport. Polestar har i den forbindelse leveret forskellige billøsninger til Volvo.

Nu skal Polestar være et eget mærke uden Volvo-logoet - og desuden levere løsninger til Volvos bilmodeller under mærket Polestar Engineered.

»Polestar bliver en troværdig konkurrent i det voksende global marked for højeffektive elbiler. Med Polestar er vi i stand til at tilbyde elbiler til de mest krævende,  progressive bilister i alle markedssegmenter,« udtaler adm. direktør Håkan Samuelsson, Volvo Cars, i en pressemeddelelse om tiltaget.

Koncernen har onsdag udpeget en af dens topchefer, Thomas Ingenlath, som ny adm. direktør for Polestar. Han har bl.a. ifølge Volvo været kraftigt involveret i, at selskabet har vundet designpriser de seneste år for bilmodeller.

Volvo Cars oplyser, at koncernen først til efteråret vil være klar med flere detaljer om de nye elebiler, der udover Tesla skal dyste med med eksempelvis Volkswagen, BMW og Mercedes.

BRANCHENYT
Læs også