Erhverv
0

Dagligvaregiganter vil også sælge måltidskasser

Dansk Supermarked bliver hovedaktionær i fiskeselskab, der sælger måltider til danskerne. Købet kommer samtidig med, at både Dagrofa og Coop Danmark også har opkøbt nye selskaber.

Bag Skagenfood står ægteparret Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen. Arkivfoto: Rene Schütze.

Måltidskasser og fødevareproduktion er to nye opkøbsmål for danske dagligvaregiganter. Dagrofa-koncernen har fornylig overtaget både en fiskevirksomhed og en kødproducent, mens Coop har sat sig på et cateringselskab.

Nu følger Dansk Supermarked Group - ifølge Børsen - efter ved at købe 80 pct. af Skagenfood, der leverer fisk og måltidskasser til 19.000 danskere.

Netop markedet for måltidskasser, hvor forbrugerne modtager råvarer og opskrifter til hele måltider, er i hastig vækst. Og det marked er Dansk Supermarked Group nu på vej ind i med overtagelsen af Skagenfood.

»Vi kan se, at halvdelen af online-dagligvaremarkedet i dag er måltidskasser og har en omsætning på omkring 1 mia. kr.,« siger Dansk Supermarkeds koncernchef Per Bank til Børsen.

Finans har tidligere beskrevet, at måltidskasser leveret til døren på få år er blevet et kæmpehit i danske familier. De største leverandører i det marked har alle solid tocifret vækst, og hver uge serveres op mod 400.000 måltider tilberedt efter præcise opskrifter og nøje afmålte ingredienser. Omfanget er fordoblet på få år.

»Det er en bølge, som er sat i bevægelse, og det vil vokse sig større i de kommende år,« vurderede Peter Bagge-Nielsen, som er stifter og medejer af Skagenfood, da over for Finans.

Samtidig kom det frem, at Coop Danmark også er på vej med i løbet af 2017 at lancere måltidskasser. Dagligvarekoncernen overtog tidligere i år således selskabet Catering Danmark, som leverer bl.a. festmad, måltidskasser og frokostordninger.

Coop Danmark har desuden også allerede fart i en decideret onlineforretning med dagligvarer, som distribueres hjem til forbrugerne.  Det har Dansk Supermarked omvendt hidtil holdt sig ude af det.

Koncernens varehuskæde Bilka er dog på vej med et tiltag, så forbrugerne kan bestille varer online og hente dem pakket i butikken. Det suppleres nu med en satsning som hovedaktionær i Skagenfood om måltidskasserne.

Dansk Supermarkeds tiltag kommer også, kort efter at Dagrofa-koncernen har udvidet koncernens satsning på såkaldt foodservice - leverance af varer til bl.a. hele catering- og restaurantsektoren. Dagrofas selskab, Foodservice Danmark, har i forsommeren opkøbt både det fynske, økologiske slagteri Grambogård og virksomheden Strandby Fisk.

Dagroga har i forvejen en række andre nicheforretninger - bl.a. HKI Ost, Grønt Fokus, Prima Frugt og Kødgrossisten. Og udover salget til foodservice-kunderne er målet også, at fødevarevirksomhederne skal kunne levere til koncernens supermarkedskæder - især Meny.

BRANCHENYT
Læs også