Erhverv
0

Nike tabte penge i 20 år på golf - trods Tiger Woods

Medstifteren af Nike fortæller, at koncernen i 20 år tabte penge på at sælge golfkøller og bolde. Til gengæld var koncernen lykkelig for, at NBA forbød Michael Jordans basketballsko.

Selv om Tiger Woods var en af verdens bedst kendte sportsfolk, så lykkedes det aldrig Nike at tjene penge på at sælge golfudstyr. (AP Photo/Kamran Jebreili)

Nike og Tiger Woods har hørt sammen, siden golfspilleren var 20 år. Men på trods af, at Tiger Woods var suverænt verdens bedste, tabte Nike penge på golfudstyr 20 år i træk.

For et år siden gav Nike op og droppede kategorien golfudstyr. Det fortæller medstifteren af Nike, Phil Knight, i et stort tv-interview med Bloomberg.

»Det er ret nemt at regne ud, at vi tabte penge i 20 år på udstyr og bolde til golf. Og vi vidste ret hurtigt, at det heller ikke ville ændre sig året efter,« fortæller Phil Knight.

Nike var vild med Tiger Woods, allerede fra han var 17 år. Og da han blev 20 år, skrev Nike kontrakt med ham. Men selv om han blev verdens bedste med utallige fans, var det ikke nok til, at selskabet kunne tjene penge på udstyr til golf.

Det var til gengæld en af de få svipsere, Phil Knght lavede i sin tid som topchef. Han trådte tilbage i 2004 og var indtil sidste år formand for selskabet.

Den 79-årige Knight begyndte at sælge sine sko fra bagsmækken på en Plymouth Valiant ved sportsstævner og drev Nike frem til at blive en af de mest succesfulde sportsgiganter nogensinde.

Især har hans aftaler med basketballspilleren Michael Jordan været en af de største kommercielle succeser i den branche. Men han siger også, at han på visse tidspunkter var særdeles heldig.

Især da NBA's kommissær David Stern forbød den sorte-og-røde Air Jordan, som organisationen mente "var imod reglerne i ligaen"

»David Stern gjorde os en stor tjeneste, da han forbød skoen i NBA. Vi lavede en kæmpekampagne med ordlyden "Forbudt i NBA", og ethvert barn ville selvfølgelig have netop den sko,« siger Phil Knight til Bloomberg.

Varemærket "Jordan" dominerer stadig markedet for basketballsko og nærmer sig et årligt salg på 3 mia. dollars. Også selv om Jordan stoppede som aktiv basketballspiller i 2003.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også