Erhverv

Dansk regntøjsfirma vokser globalt og henter ny topchef

Ejerkredsen i modeselskabet Rains hyrer en ny adm. direktør for at føre store, globale ambitioner ud i livet. Valget er faldet på Jan Stig Andersen, der kommer med tidligere topposter fra både mode, sko og smykker.

Daniel Brix Hesselager (th). og modeselskabet Rains har salg til forhandlere i 21 lande. Arkivfoto: Mik Eskestad. Foto: Mik Eskestad

Et fremadstormende dansk modeselskab skifter ud i ledelsen for at sætte det globale tempo endnu højere op.

Rains med hovedsæde i Aarhus har siden 2012 markeret sig gennem internationalt salg af regntøj, tasker og andre produkter gennem modebutikker. Siden da har selskabet været ledet af adm. direktør Daniel Brix Hasselager, der ejer selskabet sammen med to andre stiftere.

Men de har netop ansat den 51-årige Jan Stig Andersen som ny chef for Rains fra den 1. august. Han kommer til Rains efter indtil efteråret 2016 at have været adm. direktør i smykkeselskabet Trollbeads. Tidligere har han også haft chefposter i skoselskabet MBT Group i Schweiz, den danske modekoncern BTX Group og Ecco.

»Vores ambition er at gøre Rains til et globalt livsstilsmærke. Og tiden er nu kommet til, at vi får andre kompetencer ind i selskabet for at bringe os videre. Jan Stig Andersen kommer med internationale erfaringer, og er derfor den rette for os,« siger Daniel Brix Hesselager om ansættelsen.

Han etablerede Rains for fem år siden sammen med Philip Lotko og Kenneth Davids, der ud over ejerposterne også er med i ledelsen. Sammen med Jan Stig Andersen fortsætter Kenneth Davids som økonomi- og logistikchef i den daglige drift. Philip Lotko og Daniel Brix Hesselager skal i stedet nu fokusere på udvikling af virksomheden.

I det seneste regnskab rundede bruttofortjenesten hos Rains de 34 mio. kr., mens overskuddet var lige under 20 mio. kr. Rains har 4.000 forhandlere i 21 lande og egne datterselskaber i bl.a. USA og Kina.

Daniel Brix Hesselager afviser, at ejerkredsen med ansættelsen af den nye adm. direktør og andre tiltag ønsker at optimere virksomheden for at sælge den.

»Det ligger ikke i vores aktuelle planer og tanker. Men vi ønsker at styrke os. Det kræver både selvindsigt, handlekraft og timing at nå målet om at udvikle selskabet til at blive et globalt mærke. Derfor er vi klar til at sadle om med en ny adm. direktør,« mener Daniel Brix Hesselager.

BRANCHENYT
Læs også