Serier
0

Uber-chauffører vil tale med 3F om »ordnede vilkår«

Hvis Uber som annonceret kommer tilbage til Danmark, vil chauffører gerne i dialog med 3F om at se på muligheden for medlemskab. Men det vil kræve, at fagbevægelsen går på kompromis med sine holdninger til overenskomster.

Det løse arbejdsmarked
Mandag annoncerede Uber's talsmand i Danmark, Kristian Agerbo (nr. 1 fra venstre) at Uber har planer om at komme tilbage til Danmark på lovlig vis. Det har fået chaufførtalsmand Nicolai Jørgensen (nr. 2 fra venstre) til at åbne for en overenskomstlignende aftale med fagbevægelsen. 
Foto: Stine Bidstrup

»Selvfølgelig! Vi har ingen interesse i at modarbejde arbejdsmarkedets parter.«

Sådan lyder beskeden fra talsmanden for 50 Uber-chauffører, Nicolai Jørgensen, på spørgsmålet om, hvorvidt de vil tale med fagbevægelsen, hvis Uber kommer tilbage til landet.

Emnet er blevet aktuelt, efter Uber’s talsmand i Danmark i går, mandag, oplyste, at man arbejdede på at finde en tilpasning til danske regler og love, der gør det muligt for den kontroversielle, amerikanske kørselstjeneste.  

Ifølge Jørgensen er chaufførerne interesseret i en model, der tager højde for, at de ikke er 100 pct. lønmodtagere, men heller ikke 100 pct. selvstændige. Det er friheden til selv at bestemme, hvornår man vil arbejde, og hvornår man ikke vil, der styrer chaufførerne og andre freelancegrupper, men den model passer ret dårligt ind fagbevægelsens overenskomster.

»Fagforeningerne har en interesse i at give os rimelige vilkår, men om det bliver muligt, er svært at sige, for 3F (som organiserer transportområdet, red.) må være indstillet på, at vi som freelancechauffører får nogle friheder på bekostning af, at der er nogle rettigheder, vi ikke får. Det bliver 3F og de øvrige fagforeninger nødt til at acceptere,« siger talsmanden.

Der er ikke nogle fagforeninger, der i dag kører med differentieret medlemskab, hvor man eksempelvis kan vælge pakker med forskelligt indhold til forskellige priser.

Der er enkelte af de såkaldte gule fagforeninger, der tilbyder den slags, og det er valgfrit for alle lønmodtagere at vælge den fagforening, de har lyst til. Men de røde fagforbnd kan, hvis de vil, lave blokade mod de virksomheder, der har en gul overenskomst, og da de røde fagforeninger har hovedorverenskomsterne på stort set alle områder - bl.a. transportområdet - under LO og Dansk Arbejdsgiverforening-paraplyen, kan det blive svært for gule at lave en aftale med en virksomhed. Det så vi bl.a. med Vejlegården i 2012.

Det har grundet ferie ikke været muligt i dag at få en kommentar fra 3F.

BRANCHENYT
Læs også