Erhverv
BREAKING

Succesfuld Uber-rival får ny indsprøjtning på 13 mia. kr.

Ubers tidligere kinesiske konkurrent Didi står bag milliardinvestering i taxatjenesten Grab, som har succes i syv lande i Sydøstasien.

Taxatjenesten Grab er blevet et hit i syv lande i Sydøstasien og en hård nød at knække for Uber. Her en motorcykelchauffør fra Grab. Foto: AP Photo/Tatan Syuflana

Mens Uber tidligere var den store, brølende kronhjort i branchen, der virkede helt uovervindelig, har en række skandaler og fyringen af topchef Travis Kalanick tilsyneladende fået rivalerne til at lugte blod.

I det sydøstlige Asien har Ubers største lokale konkurrent Grab således nu fået tilført hele 13 mia. kr. i ny kapital. Det oplyser Grab i en pressemeddelelse, og pengene skal bruges til at ekspandere til flere nye markeder på de kanter.

Kapitalindsprøjtningen kommer fra Kinas svar på Uber, Didi Chuxing, og fra den japanske it-gigant Softbank. Og her bliver det lidt kompliceret, for Uber ejer faktisk en andel af Didi Chuxing og er dermed på papiret med til at skyde penge i sin konkurrent Grab.

Uber måtte nemlig trække sig ud af det kinesiske marked efter årlige tab på omkring én milliard dollars i en blodig kamp mod Didi Chuxing, men gjorde det ikke gratis. Aftalen med konkurrenten blev, at Uber fik 17,7 pct. af aktierne i Didi Chuxing.

Grab
  • Taxa-app baseret i Sydøstasien
  • Er i syv lande og 65 byer.
  • Etableret i 2012 i Singapore.
  • Modsat Uber fokuserede Grab også på den etablerede taxabranche og blev en digital overbygning for de lokale taxaselskaber, der ikke havde en tilsvarende app.
  • 1,1 mio. chauffører bruger nu Grab.

På tilsvarende vis har Uber midt i juli trukket sig ud af det russiske marked med en aftale om at få 36,6 pct. af aktierne i et nyt selskab, som den russiske konkurrent Yandex kører videre.

I Sydøstasien, altså lande som Singapore, Thailand og Indonesien, har Uber mødt stærk konkurrence fra især Grab, som blev skabt som et lokalt alternativ for både taxabranchen og for private chauffører, da Uber gik i land.

Ifølge Grab selv har selskabet en markedsandel på 71 pct. i Sydøstasien på digital booking af ture med private chauffører, og blandt de etablerede taxaer er 95 pct. af turene booket via en app, som går igennem Grab.

Udover hurtig ekspansion til syv lande og 65 byer har Grab udviklet forskellige betalingsløsninger, så man både kan betale med kontanter, kreditkort og med mobile betalinger.

Den nuværende runde på 13 mia. kr. sætter værdien af Grab til 83 mia. kr. – en fordobling i forhold til tidligere. Og yderligere 3,2 mia. kr. skulle være på vej i nye investeringer, melder selskabet.

BRANCHENYT
Læs også