Erhverv

Medie: Volkswagen har misbrugt milliardlån fra EU til at snyde med dieselbiler

Den tyske bilgigant Volkswagen har udnyttet et lån på 3 mia. kr. fra Den Europæiske Investeringsbank til at udvikle motoren, der er kernen i dieselgate-skandalen, fortæller EU-embedsmænd ifølge nyhedsmediet Politico

Artiklens øverste billede
Skandalerne fortsætter med at rulle ind over VW-koncernen. Foto: AP/ Mark Lennihan

Med et 3 mia. kr. stort lån fra Den Europæiske Investeringsbank i ryggen har den tyske bilkæmpe Volkswagen, VW, udviklet software, som er brugt til at snyde med 11 mio. biler. Det fortæller embedsmænd fra EU's antisvindelenhed OLAF ifølge nyhedssitet Politico.

Ifølge kilder i OLAF blev der i november 2015 åbnet en sag mod VW, efter at bilproducenten i 2009 fik et lån på 3 mia. kr. fra EU's investeringsbank, der eftersigende skulle have været brugt til et udviklingsprojekt, der skulle hjælpe VW udvikle en motor, der bedre kunne leve op til miljøkrav i EU og USA.

Men i stedet er pengene hvirvlet ind i den såkaldte dieselgate-skandale.

VW-koncernen har indrømmet at have installeret såkaldt snydesoftware i 11 mio. biler, så de tog sig mere miljøvenligt ud i tests, end de var i virkeligheden. Afsløringerne har kostet VW bøder på i alt 160 mia. kr. i USA og Canada, og medført, at en række topchefer fik sparket. Ligeledes har selskabet sat 135 mia. kr. til side til erstatninger.

De nye afsløringer om misbrug med EU's milliarder bygger samtidig på den bølge af skandaler, der for tiden skyller ind over den tyske bilindustri.

For nylig kom det frem, at EU's konkurrencemyndighed undersøger et påstået kartel blandt en gruppe tyske bilproducenter, der kan føre til store bøder for virksomhederne. Samtidig har skandalen om snyd med dieselmotorer også ramt Porsche, der vil trække 22.000 biler tilbage, ligesom også tyske Daimler har måttet trække 3 mio. Mercedes-Benz dieselbiler tilbage i Europa efter anklager om snyd.

De mange skandalesager har nu fået den tyske transportminister Alexander Dobrindt til at gå hårdt til den tyske bilindustri.

»Det står klart, at bilindustrien selv har forårsaget skaden, og at de må tage det fandens ansvar og rette op på det,« sagde Dobrindt mandag ifølge Reuters.

»De skal sikre, at bilerne hurtigt optimeres og får lavere emissioner,« fortsatte ministeren.

OLAF selv kan ikke tage retslige skridt mod VW. I stedet har de sendt en henstilling til de offentlige anklagere i Braunschweig, som leder sagen mod VW, og bedt dem medtage de nye oplysninger.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.