Erhverv

Kunder raser over stor biludlejer: Fuld forsikring ender med ekstraregninger

Flere danske kunder føler sig snydt efter at have lejet bil ved biludlejningsfirma i Sydeuropa i sommerferien. Kunderne har misforstået, mener virksomheden.

Man skal vogte sig for ekstra forsikringer, hvis man lejer bil i fra de billigere udlejningsvirksomheder, advarer Forbrugerstyrelsen. Arkivfoto: Thomas Borberg

Én stjerne ud af fem. Sådan ser vurderingen ud på Trustpilot hos det amerikanske biludlejningsfirma Firefly Car Rental, der tilbyder udlejning af biler i Spanien, Frankrig og Italien.

Virksomhedens slogan lyder "Deals to brag about", men biludlejningsfirmaet har ikke meget at prale af, hvis man spørger tidligere kunde Henning Bertelsen. Han slutter sig til koret af utilfredse kunder på Trustpilot, der mener, at virksomheden giver indtryk af at være billigere, end den reelt er. Det oplevede han denne sommer, da han var på ferie i Spanien.

»Vi havde booket en bil hos Firefly i otte dage ved Malaga-lufthavn igennem Rentalcars.com. Inden jeg tog af sted, havde jeg modtaget en bekræftelse på en Opel Corsa med fuld forsikring,« siger den utilfredse billejer.

Men da Henning Bertelsen forventningsfuldt ankom til den spanske lufthavn, hvor han skulle afhente sin bil, lød beskeden, at han stadig ikke havde betalt sin forsikring.

»Personalet ved Firefly fortalte mig, at det slet ikke var muligt at betale forsikringen hjemmefra. Jeg skulle derfor betale forsikringen igen, krævede de,« siger Henning Bertelsen.

Den samme oplevelse har de utilfredse kunder på Trustpilot. Her berettes om samme problematik, hvor kunder har tegnet de nødvendige bilforsikringer hjemmefra, men er blevet mødt af uforståenhed og krav om ny forsikring, når de mødte op ved Fireflys kontorer i Sydeuropa.

»Lej aldrig bil gennem Firefly - Svindel. Jeg havde booket bil hjemmefra til afhentning i Nice, hvor jeg havde forudbetalt alt (2.300 kroner), men endte alligevel med en ekstra regning på godt 1.300 kroner for ekstra forsikring samt optankning (selv om den blev returneret med fuld tank),« skriver en bruger bl.a. i sin anmeldelse af biludlejningsselskabet på Trustpilot. Se anmeldelserne her.

I Henning Bertelsens tilfælde fik han oprindeligt en udlejningspris på 1430 kr. men endte med at skulle betale over 1000 kr. mere end det.

Jeg brokkede mig til dem, men endte alligevel med at betale den ekstra regning

Henning Bertelsen, billejer

»Jeg brokkede mig til dem, men endte alligevel med at betale den ekstra regning,« siger Henning Bertelsen, der føler sig snydt og beskriver situationen, »som en meget dårlig oplevelse«.

Hos Forbrugerstyrelsen kommer de negative oplevelser med biludlejningsselskabet ikke som en overraskelse.

»Det er en af de triste og klassiske oplevelser, som mange danske rejsende får hvert år, når der er sommerferie,« siger Lars Arent, direktøren for Forbruger-Europa ved Forbrugerstyrelsen.

»Vi modtager hvert år mange klager fra kunder, som har lejet en bil til ferien hjemmefra på nettet, hvor de har fået bekræftet at forsikringen er inklusiv i prisen. Men når de kommer frem til udlejningskontoret, så er de ofte trætte efter en lang rejse, og når de skal til at skrive under på udlejningspapirerne, ser de, at der står en urimelig merpris på papiret, men ender med at skrive under alligevel,« siger Lars Arent, der gerne vil høre fra danske rejsende, som har oplevet at betale for meget i billeje.

Trods gentagne forsøg har det ikke været muligt at få en kommentar fra Firefly, der er et datterselskab af det amerikanske selskab Hertz. Men i en e-mail oplyser Hertz, at sagen med de utilfredse kunder beror på en misforståelse.

»Når man booker en bil direkte på Firefly eller via en mellemmand, bliver kunderne informeret, at når de afhenter bilen, skal de fremvise et kreditkort med nok økonomiske midler til at kunne dække mulige skader på den lejede bil. På dette kort reserverer Firefly et beløb, som senere vil blive tilbagebetalt. Kan kunden ikke fremvise et kreditkort, er han tvunget til at tegne en ekstra forsikring,« skriver virksomheden i den unavngivne udtalelse.

Forbruger-direktør Lars Arent vurderer, at Firefly ikke er er et enkeltstående tilfælde. Ifølge Arent har det i mange år været et problem, at de europæiske billejere har følt sig presset til at tegne ekstra forsikringer af udlejningsselskaberne.



Faktisk har problemet været så omfattende, at EU gik ind i sagen i 2015. Her lykkes det at få Europas fem største biludlejningsvirksomheder til at indgå en aftale om mere gennemsigtighed og rimelighed i priserne for de europæiske forbrugere.

En af de virksomheder, der indgik EU-aftalen, var Hertz, som er en af verdens største biludlejningsvirksomheder med afdelinger i 147 lande.

Firefly er et datterselskab til Hertz, og er dermed omfattet EU-aftalen. 

»Det er stærkt kritisabelt, når Hertz har indgået en aftale med EU, men ikke overholder den i deres datterselskab. Så har aftalen jo ikke nogen effekt« konkluderer Lars Arent.

Ifølge Hertz vil Firefly godt godtage en forsikring, som er lavet via en mellemmand som f.eks. Rentalcars.com, men vil  stadigvæk reservere et beløb på et gyldigt kreditkort eller bede kunden om at tegne endnu en forsikring, da virksomheden skal have dækket sig selv ind.

I lufthavnen i Malaga husker Henning Bertelsen, hvordan han gav personalet sit Visa/Dankort, hvor han derefter blev præsenteret for den nye forsikring uden anden information fra bilkontorets personale.

»Hvis det var mit dankort, der var problemet, havde jeg jo bare givet dem mit Mastercard. Men de fortalte aldrig, at det var det, der var tilfældet,« siger han.

Da Henning Bertelsen kom hjem fra sin ferie klagede han til Rentalcars.com, der refunderede hjemmesidens forsikringskøb.

»Men jeg har stadig betalt 1000 kr. mere end mit oprindelige køb,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også