Privatøkonomi

Skal du leje bil på ferien? Her er fem gode råd

Forbruger Europa har de seneste år oplevet et stigende antal klager fra forbrugere, der har lejet bil under ferien.

Artiklens øverste billede
Der er mange muligheder for at leje bil på ferien, men det kan være svært at finde ud af, hvordan man sikrer sig bedst muligt mod ekstrabetaling efterfølgende. Foto: Jens Kalaene/AP

Det kan være en jungle at bestille billeje på ferien. Det har ført til et stigende antal klager over billeje hos Forbruger Europa, der hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Antallet af forbrugere, som kontakter de nordiske Forbruger Europa-kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige er over de seneste tre år steget med næsten 40 pct. Typisk omhandler klagerne, at billejen er blevet dyrere end den pris, forbrugerne har sagt ja til, da de bookede bilen.

Og det er man ikke tilfreds med hos Forbruger Europa.

»Det er ikke i orden, at billejen bliver dyrere end forbrugeren har accepteret under bookingen. Man skal kunne regne med den aftale, man har indgået på forhånd. Hvis man bliver mødt med nye krav, når man henter bilen, så vælg et andet biludlejningsfirma. Hvis det ikke er muligt, så betal de opkrævede gebyrer, men få det indskrevet i kontrakten, at du er uenig i beløbet. Send straks en klage til selskabet,« udtaler Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa kontor, i en pressemeddelelse.

På den baggrund har Forbruger Europa udarbejdet fem råd til danskerne, når de lejer bil til ferien.

  1. Vær sikker på, hvad der er inkluderet i prisen. Tjek grundigt, hvad der indgår i den købspris, som udlejningsfirmaet oplyser. Nogle har en meget lav grundpris, men med dyre tilvalg, mens andre har indregnet disse tilvalg i grundprisen. Eksempelvis kan antallet af førere og en førers alder spille ind.
  2. Sæt dig ind i kontrakten før du skriver under. Selv om bilen er blevet booket på nettet, er det først ved afhentning, at den rigtige kontrakt underskrives. Sørg for at tage dig tid til at læse den, og hvis ikke du forstår kontrakten, skal du ikke underskrive den.
  3. Tjek forsikringsvilkårene før du skriver under. Ofte vil biludlejningsfirmaer forsøge at sælge dig ekstra forsikring, når du henter bilen. Derfor er det en god idé, at sætte sig ind i de forsikringer, man selv har i forvejen. Eksempelvis kan forsikringer allerede være inkluderet i din private rejseforsikring.
  4. Brug kreditkortet når du betaler. Mange biludlejningsfirmaer forlanger, at man betaler med kreditkort, så de kan reservere et depositum. Men der er også en fordel for forbrugerne ved at gøre det. Hvis der opstår problemer med tilbagebetaling fra udlejningsfirmaet, har du mulighed for at få hjælp hos banken også.
  5. Undersøg bilen både ved udlevering og aflevering. Sørg for at gennemgå bilen for skader med en fra udlejningsfirmaet inden du kører derfra. Få noteret alle skader og bed om en kopi af inspektionsrapporten. Det sikrer et fælles grundlag for gennemgangen af bilen ved aflevering. Tag også gerne billeder, så du har beviser, hvis udlejningsfirmaet pludselig opkræver efterbetaling for skader, som du ikke selv har forårsaget.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.