Privatøkonomi

Skal du leje bil på ferien? Her er fem gode råd

Forbruger Europa har de seneste år oplevet et stigende antal klager fra forbrugere, der har lejet bil under ferien.

Der er mange muligheder for at leje bil på ferien, men det kan være svært at finde ud af, hvordan man sikrer sig bedst muligt mod ekstrabetaling efterfølgende. Foto: Jens Kalaene/AP

Det kan være en jungle at bestille billeje på ferien. Det har ført til et stigende antal klager over billeje hos Forbruger Europa, der hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Om Forbruger Europa
  • Forbruger Europa vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land.
  • Forbruger Europa har kontor i alle EU-land samt Norge og Island.
  • I Danmark er Forbruger Europa en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Antallet af forbrugere, som kontakter de nordiske Forbruger Europa-kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige er over de seneste tre år steget med næsten 40 pct. Typisk omhandler klagerne, at billejen er blevet dyrere end den pris, forbrugerne har sagt ja til, da de bookede bilen.

Og det er man ikke tilfreds med hos Forbruger Europa.

»Det er ikke i orden, at billejen bliver dyrere end forbrugeren har accepteret under bookingen. Man skal kunne regne med den aftale, man har indgået på forhånd. Hvis man bliver mødt med nye krav, når man henter bilen, så vælg et andet biludlejningsfirma. Hvis det ikke er muligt, så betal de opkrævede gebyrer, men få det indskrevet i kontrakten, at du er uenig i beløbet. Send straks en klage til selskabet,« udtaler Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa kontor, i en pressemeddelelse.

På den baggrund har Forbruger Europa udarbejdet fem råd til danskerne, når de lejer bil til ferien.

  1. Vær sikker på, hvad der er inkluderet i prisen. Tjek grundigt, hvad der indgår i den købspris, som udlejningsfirmaet oplyser. Nogle har en meget lav grundpris, men med dyre tilvalg, mens andre har indregnet disse tilvalg i grundprisen. Eksempelvis kan antallet af førere og en førers alder spille ind.
  2. Sæt dig ind i kontrakten før du skriver under. Selv om bilen er blevet booket på nettet, er det først ved afhentning, at den rigtige kontrakt underskrives. Sørg for at tage dig tid til at læse den, og hvis ikke du forstår kontrakten, skal du ikke underskrive den.
  3. Tjek forsikringsvilkårene før du skriver under. Ofte vil biludlejningsfirmaer forsøge at sælge dig ekstra forsikring, når du henter bilen. Derfor er det en god idé, at sætte sig ind i de forsikringer, man selv har i forvejen. Eksempelvis kan forsikringer allerede være inkluderet i din private rejseforsikring.
  4. Brug kreditkortet når du betaler. Mange biludlejningsfirmaer forlanger, at man betaler med kreditkort, så de kan reservere et depositum. Men der er også en fordel for forbrugerne ved at gøre det. Hvis der opstår problemer med tilbagebetaling fra udlejningsfirmaet, har du mulighed for at få hjælp hos banken også.
  5. Undersøg bilen både ved udlevering og aflevering. Sørg for at gennemgå bilen for skader med en fra udlejningsfirmaet inden du kører derfra. Få noteret alle skader og bed om en kopi af inspektionsrapporten. Det sikrer et fælles grundlag for gennemgangen af bilen ved aflevering. Tag også gerne billeder, så du har beviser, hvis udlejningsfirmaet pludselig opkræver efterbetaling for skader, som du ikke selv har forårsaget.
10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også