Minister langer ud efter el-selskabers kommercielle fejlskud: »Det er et wake-up-call«
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) opfordrer kunderne til at komme på banen og lægge pres på el-kongerne efter deres kommercielle fejlskud for milliarder.
El-selskabernes kommercielle fejlskud får nu Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt til at rette en hård kritik mod topchefer og bestyrelser i de ofte kundeejede selskaber.
»For mig at se er det her et wake-up-call til selskaberne: Tænk jer om, hvordan I bruger forbrugernes penge,« siger Lars Christian Lilleholt.
Reaktionen kommer efter, at Finans har kortlagt, hvordan topcheferne i de store el-selskaber har tabt eller nedskrevet over 5 mia. kr. på 10 kommercielt fejlslagne investeringer. Derudover har selskabernes udrulning af fibernet foreløbig givet et underskud på ca. 6 mia. kr.
Lars Christian Lilleholt vil ikke kommentere de enkelte investeringer, men fastslår, at han er klar til at undersøge mulighederne for at stramme reguleringen yderligere for at adskille selskabernes kommercielle aktiviteter fra den el-distribution, som de har monopol på.
Samtidig opfordrer han ejerne – der i de fleste tilfælde er kunderne – til at komme på banen og kæmpe deres sag.
»Jeg må kraftigt opfordre til, at ejerne bliver langt mere aktive og lægger pres på deres ledelser og bestyrelser for at sikre, at pengene bliver brugt på det, som de ønsker,« siger han.
Jeg må kraftigt opfordre til, at ejerne bliver langt mere aktive og lægger pres på deres ledelser og bestyrelser for at sikre, at pengene bliver brugt på det, som de ønsker.
Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti er ligesom ministeren kritiske over for de kommercielle fejlskud, og begge partier er klar til at se på, om lovgivningen sikrer, at de kommercielle fejlskud ikke går ud over el-kundernes regning.
Ifølge el-selskabernes brancheorganisation Dansk Energi kan kunder og politikere være trygge ved, at den nuværende regulering sikrer vandtætte skotter mellem monopolforretningen og de kommercielle aktiviteter. Men branchedirektør Lars Aagaard noterer sig, at ministeren beder selskaberne om at tænke sig ekstra godt om, når de bruger kundernes penge.
»Det tror jeg, at man vil lægge mærke til i sektoren, og det synes jeg er fint,« siger Lars Aaagard, der gerne ser, at flere kunder gør deres stemme gældende i el-selskabernes repræsentantskaber.
»Jeg kan kun håbe på, at mange flere mennesker vil tage del i det interessante arbejde, der ligger i el-selsektoren,« siger han.