Erhverv

Toyota og Mazda går sammen i ny alliance og bygger fælles fabrik

To tidligere konkurrenter skal nu arbejde sammen om produktion og udvikling af elbiler. Toyota køber også fem procent af Mazda.

Det nye, tætte partnerskab mellem Toyota og Mazda skal hjælpe begge selskaber med at udvikle elbiler og selvkørende teknologi. Bilen på billedet er en konceptbil, som Toyota viste frem i foråret. Foto: Andrej Sokolow/picture-alliance/dpa/AP Images

Et nyt ægteskab har set dagens lys i bilbranchen: Toyota og Mazda, som nu har annonceret, at de fremover skal arbejde ganske tæt sammen. Planen er også, at Toyota køber fem procent af Mazda. Det skriver Reuters.

Mere konkret skal det nye samarbejde udmøntes i en fælles fabrik i USA, som skal slå dørene op i 2021 og producere 300.000 biler om året – for både Toyota og Mazda.

Hvor den nye fabrik skal ligge, er endnu ikke meldt ud, men prisen bliver på 10 mia. kr. og der vil blive skabt 4.000 nye arbejdspladser, ifølge Toyota.

Dermed er aftalen også en fjer i hatten hos præsident Donald Trump, der havde flere produktionsarbejdspladser i USA som valgløfte. Toyotas investeringsplan i USA, blev dog ifølge New York Times meldt ud, før Donald Trump var blevet valgt til præsident.

Formålet med den nye aftale er også at samle kræfterne, der skal til for at udvikle nye elbiler, som hverken Toyota eller Mazda har kastet sig ind i for alvor endnu. Toyota har satset på hybridbiler som Prius og på brændselcelleteknologi, mens Mazda ikke har haft kræfterne til at gå elvejen selv.

Med det nye Mazda-samarbejde håber Toyota at kunne indhente konkurrenter som Tesla, General Motors og flere tyske bilfirmaer, som nu satser stærkt på elbiler og på selvkørende teknologi.

»Der vil komme nye rivaler – Apple, Google – som er it-firmaer, og vi skal kunne konkurrere med dem også,« sagde Toyotas formand Akio Toyoda, på en pressekonference i Tokyo.

Tidligere havde Mazda et tæt forhold til amerikanske Ford, som endte med at eje omkring en tredjedel af Mazda. Men de senere år har Ford fokuseret forretningen og skilt sig af med mange investeringer rundt omkring på kloden.

Omvendt er Toyota ved at væve et tæppe af samarbejder på kryds og tværs i den japanske bilindustri. Toyota ejer således allerede 16,5 pct. af Subaru og har også et samarbejde med Suzuki.

Toyota er verdens tredjestørste bilproducent, lige i hælene på Volkswagen og den nye nummer ét i branchen, Renault-Nissan-alliancen. Mazda ligger langt nede på listen, med lige over halvanden million solgte biler sidste år, mens de tre store koncerner alle ligger over 10 millioner biler om året.

Læs også
Top job