Erhverv

Netflix-grundlæggers vilde plan: Gå i biografen så meget du vil for 63 kr. om måneden

Amerikansk virksomhed tilbyder sine brugere ubegrænset adgang til biograffilm med Netflix-lignende abonnement. Danske Biografer er kritiske over for idéen.

Artiklens øverste billede
MoviePass tilbyder adgang til biografen en gang om dagen. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen.

Det er ikke film på Netflix eller HBO. Det er spritnye biograffilm, som skal ses i biografen.

I denne uge lancerede den amerikanske virksomhed MoviePass et tiltag, hvor abonnenter kan få ubegrænset adgang til alle biograffilm for kun 10 dollars (ca. 63 kr.) om måneden.

Ved hjælp fra en app på telefonen booker man den ønskede film og viser sin MoviePass-billet til konduktøren i biografen, når man kommer frem. Servicen betyder, at man kan se én biograffilm hver dag.

MoviePass er ikke en ny virksomhed. Den startede allerede i 2011 med at tilbyde biografabonnementer. Det nye er den lave pris, som er blevet sænket drastisk med det nye tiltag. Prisen er blevet lanceret, efter at medgrundlægger af Netflix Mitch Lowe er blevet direktør i MoviePass.

»Vores vision er at gøre biografoplevelsen billigere og sjovere for vores kunder. Vi er i gang med at ændre folks indstilling til biografbesøg, og derved får de mulighed for at opleve et bredere spekter af filmgenrer,« siger Mitch Lowe til det amerikanske magasin The Hollywood Reporter.

Vores vision er at gøre biografoplevelsen billigere og sjovere for vores kunder. Vi er i gang med at ændre folks indstilling til biografbesøg.

Mitch Lowe, direktør i MoviePass og medgrundlægger af Netflix

Nyheden om den nye abonnementpris blev mødt med bragende succes fra de amerikanske filmelskere, da den blev offentliggjort, og både MoviePass' site og app gik ned på grund af overbelastning. Ifølge virksomheden havde siden besøg af 500.000 mennesker, der ønskede at skrive sig op til det gode tilbud inden for ganske kort tid, og det var mere, end systemet kunne klare.

MoviePass har ingen samarbejdsaftaler med de amerikanske biografer, hvilket betyder, at virksomheden køber sine billetter til fuld pris. Det billige biografabonnement skal derfor betales ved salg af brugerdata fra biografgængerne, såkaldt big data. Det har fået MoviePass til at sælge majoriteten af sine aktier til en virksomhed i New York, der specialiserer sig i salg af big data.

De eneste, der tror på den her forretningsmodel, er de mennesker som nasser på filmindustrien, som Netflix og MoviePass.

Kim Pedersen, formand for Danske Biografer

Det nye abonnement kommer i en tid, hvor verdens biografer ser en stagnering i deres besøgstal. Store dele af filmbranchen har skyldt skylden på konkurrencen fra streamingsider som Netflix og HBO, men det er ikke der, problemet ligger, mener Mitch Lowe.

»Det er de høje biografpriser, der holder publikum væk fra biograferne, ikke streamingsiderne. Folk har i virkeligheden lyst til at gå i biografen langt oftere. De kan bare ikke lide prisen,« konkluderer direktøren.

Hvis man går og venter på, at et lignende tiltag skal komme til Danmark, så venter man forgæves, mener Kim Pedersen, formand for De Danske Biografer.

»Det siger sig selv, at hvis man sælger en måneds biografadgang til en pris, der er billigere end hvad en enkelt billet koster, så er det forbundet med kæmpe omkostninger. Det er en meget risikabel forretningmodel, som jeg ikke tror, der er nogen danske virksomheder, der ønsker at påtage sig,« siger Kim Pedersen.

Biografformanden mener heller ikke, at der er nok mennesker i Danmark til, at det er muligt at tjene omkostningerne ind ved hjælp af forbrugerdata.

Kim Pedersen ser abonnementsordninger som Netflix og MoviePass som et symptom på en boble, der er ved at briste. Han hentyder bl.a. til Netflix' milliardunderskud, som blev offentliggjort fornylig.

»Film koster penge at producere, og indtægterne skal være der. De eneste, der tror på den her forretningsmodel, er de mennesker som nasser på filmindustrien, som Netflix og MoviePass,« siger formanden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.