Erhverv
BREAKING

Millioner sendes i priskrig for at kapre kunder til supermarkeder

Dansk Supermarked vil investere 250 mio. kr. i at sænke prisen på 2.000 fødevarer i Føtex. Chefen afviser, at regningen bare sendes videre til leverandørerne, så den vil kunne ses direkte på koncernens bundlinje.

Kædedirektør Thor Jørgensen satser på at vinde markedsandele med en prisoffensiv i Føtex. Foto: Casper Dalhoff.

Dansk Supermarked sender 250 mio. kr. ind i en massiv priskrig, der skal trække mange flere kunder til Føtex-kæden. Og samtidig lægge hårdt pres på konkurrenterne, der dog også arbejder med priserne.

Koncernchef Per Bank oplyste allerede for en uge siden over for Finans, at der er priskrig på vej - uden da at ville konkretisere planerne. Det er han og koncernen klar til nu.

Planen er over de kommende uger og måneder at sætte prisen ned permanent i Føtex på 2.000 varenumre inden for dagligvarer. I første hug er det 350 varer, og derefter kommer flere til, så antallet er 2.000 ved årsskiftet.

Koncernen
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagainer.
  • Har over 1.400 butikker i fire lande. Heraf 97 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.340 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer en række onlineshops - bl.a. Wupti.com.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

»Samlet investerer vi en kvart mia. kr. i det største prisdyk, som jeg kan mindes i dansk dagligvarehandel. I første omgang vil det kunne mærkes direkte på vores bundlinje. Men vores forventning er, at Føtex vinder markedsandele og nye kunder med det, så det dermed hentes ind igen. Og styrker os i markedet,« siger koncernchef Per Bank, Dansk Supermarked.

Tiltaget fra Føtex, der rummer 97 varehuse rundt om i landet, følger, efter at konkurrenten Meny, som er del af Dagrofa, for kort tid lancerede tiltag med prissænkninger.

Ud over intern duel mellem supermarkederne er de i hård kamp med discountbutikkerne. De fem nuværende discountkæder sidder tilsammen på over 40 pct. af dagligvaresalget i Danmark. Samtidig er markedet for netop dagligvarer dog presset og har reelt været fladt i en årrække.

Føtex vil ruste sig i den situation. Og ifølge kæden bliver priserne på de 2.000 fødevarer sat ned på individuel basis – med helt op til 45 pct. I de første eksempler fra Føtex på udvalgte produkter inden for bl.a. kød, frugt og grønt svinger prisdykket med mellem 17 og 25 pct.

»Som supermarked er det vigtigt at være relevant for forbrugerne - også på pris. Vi laver nu en stor investering, hvor vi sænker priserne varigt. Det gælder ikke kortvarigt eller som en kampgane. Det er et træk fra os for at blive blandt de billigste butikker i landet. Vi vil kombinere indkøbsoplevelsen i supermarkedet med det som discountbutikkerne er gode til, nemlig prisen,« siger kædedirektør Thor Jørgensen, Føtex.

Mens Meny under Dagrofa også satser på lavere priser, har Dansk Supermarkeds hovedkonkurrent Coop Danmark faktisk ikke stor lyst til at gå den vej. Koncernchef Peter Høgsted har over for Finans påpeget, at Coop vil svare igen på en mulig priskrig - men at det våben i kampen om forbrugerne efter hans mening er fantasiløst.

Koncernen
  • Dansk Supermarked Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagainer.
  • Har over 1.400 butikker i fire lande. Heraf 97 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.340 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer en række onlineshops - bl.a. Wupti.com.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

»Forudsætningen for at være på markedet er selvfølgelig, at prisen er på plads. Det agerer vi som altid efter. For os er det fantasiløst kun at snakke om pris i denne branche. Handlen bør udvikle sig i en anden retning end priskrig og meldinger om, hvem der er størst,« har Peter Høgsted sagt om tiltaget fra Dansk Supermarked.

Detailekspert Flemming Birch vurderer, at Dansk Supermarked den seneste periode især har haft stort fokus på discountkæden Netto og en styrkelse af varehusene i Bilka-kæden. I den fase har koncernen måske lidt glemt Føtex efter hans mening. Og derfor gives nu meldinger til forbrugerne om, at prisen bliver lavere.

»Den øvelse har de brugt meget energi på omkring Bilka, og det ser ud til at lykkes. Det skal nu igennem med Føtex,« vurderer Flemming Birch.

Ledelsen i Dansk Supermarked afviser, at de med tiltaget bare sender millionregningen for priskrigen direkte videre til leverandører - ved at lægge nyt pres på dem. Thor Jørgensen siger:

»Vi arbejder som købmænd altid med at sikre de bedste priser til vores kunder, og det bliver vi ved med. Men det nye tiltag er et udtryk for, at vi som koncern laver en massiv investering i prissænkning.«

BRANCHENYT
Læs også