Erhverv
0

Kinesiske netbutikker sender pakker til spotpris - snart er det slut

Et 200 år gammelt postsystem giver kinesiske netbutikker massive rabatter på fragt af varer til Vesten. Fra næste år udfases systemet.

De kinesiske netbutikker Alibaba og Wish er blevet populære i vesten. Her kan man købe billigere vare og få dem fragtet billigt, fordi Kina fortsat er på listen over lande, der skal have store fragtrabatter. Foto: Wei Zhang

En ældgammel lov har givet kinesiske netbutikker mulighed for sende pakker vestpå til en meget lav fragtpris. En pris, der har gjort netbutikker i Kina særdeles konkurrencedygtige i forhold til netbutikker herhjemme.

Men det er snart slut. Fra næste år påbegyndes en udfasning af det postsystem, der har givet kineserne massive fragtrabatter. Det skriver Berlingske Business.

»Hvis man skulle betale fuld pris på fragt for at få leveret en højttaler til 50 kroner fra Kina, så kunne det næppe svare sig. Den eneste grund til, at det kan svare sig, er, fordi Kina lukrerer på den her aftale,« siger adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund, til Berlingske Business.

Postaftalen er fra 1800-tallet. En tid, hvor Kina var et udviklingsland. Derfor kom det på listen over lande, som postvæsner i rige lande skulle give fragtrabatter til. Siden har Kina dog udviklet sig med stor vækst og indflydelse på verdensøkonomien. Men landet er fortsat på listen over u-lande i UPU, Universal Post Union.

Derfor har bl.a. Foreningen for Dansk Internethandel presset på for at få postsystemet lukket. Det er nu besluttet, og udfasningen påbegynder næste år og foregår tre år frem.

Danskerne køber flere og flere varer på nettet, og særligt de udenlandske netbutikker har godt fat i de danske forbrugere. Den kinesiske netbutik Wish.com er den femtemest brugte netbutik herhjemme. En netbutik, hvor man kan købe tøj, møbler, gadgets osv. til meget lave priser. Med udfasningen af det lukrative postsystem bliver det sandsynligvis dyrere at handle på Wish.com i fremtiden.

I det første halvår af 2017 blev der i Danmark nethandlet for 56,9 mia. kr. fordelt på 84,7 mio. handler. Det er en vækst på 13 pct. sammenlignet med forbruget i samme periode i 2016. 38 mia. af disse handler gik til udenlandske netbutikker.

BRANCHENYT
Læs også