Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Politisk indgreb rammer leasingmodel for drømmebiler

Et nyt lovforslag fra regeringen vil fratage flexleasing-selskaber muligheden for at betale forholdsmæssig registreringsafgift.

Det store afgiftslotteri
En stribe flexleasing-selskaber tilbyder drømmebiler med en særligt lav registreringsafgift, en såkaldt forholdsmæssig registreringsafgift. Den mulighed lægger regeringen nu op til at afskaffe. Foto: PR

Regeringens indgreb mod leasingbiler har sendt chokbølger gennem den del af branchen, der beskæftiger sig med såkaldt finansiel leasing og flexleasing. Indgrebet kan især gå hårdt ud over leasing af luksusbiler som Maserati, Porsche og Jaguar.

Regeringens lovforslag, som blev fremlagt tirsdag, lægger op til en ændring af leasingselskabernes vilkår, som ifølge direktør i brancheorganisationen Finans og Leasing, Christian Brandt, fuldstændig kan ødelægge forretningsmodellen for finansiel leasing.

»Vi håber ikke, at det er meningen at bortdømme finansiel leasing. Vi håber, at der er tale om en lapsus (fejltagelse, red.), fordi det er gået stærkt med at lave lovforslaget, og vi har bedt Skatteministeriet om straks at bekræfte, at der er tale om en fejl,« siger direktøren.

Skatteminister Karsten Lauritzen fastholder dog indtil videre lovforslaget i et skriftligt svar til Finans.

»Jeg har forståelse for, at det kan give nogle udfordringer for leasingbranchen og lytter også til deres kritik. Jeg står nu ved, at stramningen er sund fornuft,« siger han.

Selskaber, der beskæftiger sig med finansiel leasing og flexleasing, har i dag mulighed for at betale forholdsmæssig registreringsafgift som andre leasingselskaber. Ordningen blev indført i 2008, og den indebærer, at danske leasingselskaber kan nøjes med at betale en afgift svarende til den periode, som bilerne kører rundt på danske plader.

Forholdsmæssige registreringsafgift
  • På en ny bil betales 2 procent af den beregnede registreringsafgift per måned de første tre måneder.
  • Fra 3-36 måneder betales 1 procent per påbegyndt måned.
  • Efter 36 måneder betales 0,5 procent af registreringsafgiften per påbegyndt måned.
  • Hvis en helt ny bil med en registreringsafgift på 100.000 kr. leases i tre år, betales der altså 39 procent af afgiften i løbet af leasingperioden, svarende til 39.000 kr.

Lovforslaget, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) fremsatte i Folketinget tirsdag, indeholder dels en nedsættelse af registreringsafgiften, dels et indgreb mod leasingbiler.

Sidstnævnte er en direkte reaktion på, at Finans i en lang række artikler siden foråret har dokumenteret, hvordan bilbranchen høvler store summer af registreringsafgiften på at sælge nye biler til leasing- og udlejningsselskaber til ultralave priser.

Det vil regeringen løse ved at kræve leasing- og udlejningsbilers registreringsafgift genberegnet efter senest fire måneder med udgangspunkt i markedsprisen på en tilsvarende brugt.

Men til stor overraskelse for Finans og Leasing går regeringen altså også til angreb på finansiel leasing, som en række af branchens medlemmer bruger i en populær model, der går under betegnelsen flexleasing.

Begrebet dækker som regel over, at leasingselskaber importerer brugte drømmebiler, som kunderne kan køre rundt i til overkommelige priser, fordi leasingselskabet kan indregistrere dem med med forholdsmæssig registreringsafgift.

I modsætning til almindelig leasing (kaldet operationel leasing) står kunderne dog selv for de løbende udgifter til service og vedligehold undervejs, og når aftalen udløber skal kunden enten selv købe bilen til en på forhånd aftalt pris eller anvise en køber.

I praksis betyder det, at kunden selv hænger på regningen, hvis værditabet er større end forventet, og det er netop grunden til, at FDM har advaret private imod at indgå aftaler om finansiel leasing, der normalt kun bruges i erhvervslivet.

Lovforslaget, som regeringen har flertal for sammen med Dansk Folkeparti, lægger op til, at leasingselskaber kun kan få lov til at betale forholdsmæssig registreringsafgift, hvis leasingselskabet selv har risikoen for værditab på bilen.

Formålet er tilsyneladende at sikre, at der er tale om »reelle leasingforhold«, men »det fatter vi ikke en bjælde af,« siger direktør Christian Brandt fra Finans og Leasing.

»Finansiel leasing er jo lige ind i hjertet af leasingbegrebet, og jeg kan ikke se, hvad grundlaget for at bortdømme finansiel leasing skulle være,« siger direktøren, der ifølge eget udsagn forgæves har forsøgt at få en forklaring fra Skatteministeriet.

Forslaget vil ramme f.eks. Global Car Leasing i Aalborg, der har specialiseret sig i at importere brugte luksusbiler som Maserati, Porsche, Jaguar, Audi, Land Rover og BMW, som kunderne kan lease på en flexleasingaftale.

Her siger direktør Gert Tougaard, at den forholdsmæssige registreringsafgift er selve fundamentet i flexleasing.

Netop fordi der ofte er tale om meget dyre biler med høje afgifter, så fungerer den forholdsmæssige registreringsafgift som en forsikring imod politiske ændringer af registreringsafgiften, der kan udløse store værditab på biler med fuld afgift.

»Det er svært at sige, hvor stor indflydelse indgrebet kan få på branchen, men den vil i hvert fald få en helt anden hverdag,« siger Gert Tougaard, der ligesom Christian Brandt håber, at der er tale om en fejl.

Forza Leasing i Hillerød er ifølge direktør Lasse Frost 100 procent baseret på finansiel leasing. Også han sætter sin lid til, at der må være tale om en fejl.

»Hvis lovforslaget bliver gennemført, så vil det ramme hele branchen, og det vil især gå ud over forbrugerne i form af højere priser,« siger han.

Lasse Frost mener dog ikke, at det er en decideret trussel mod virksomheden, men han siger, at det kan blive nødvendigt at flytte aktiviteter til udlandet.

Finansiel leasing er desuden et helt almindeligt forretningsområde i mange banker, når virksomheder skal have finansieret materiel eller egen bilflåde.

I Nordea Finans oplyser direktør Bjørn Bøje Jensen dog, at Nordea som regel betaler fuld registreringsafgift. Jyske Finans betaler som regel forholdsmæssig registreringsafgift, oplyser direktør Jes Rosendal, men han tilføjer:

»Vi kan sagtens lave finansiel leasing uanset om vi skal betale fuld eller forholdsmæssig registreringsafgift. Det bliver bare mindre konkurrencedygtigt, hvis der skal betales fuld afgift.«

BRANCHENYT
Læs også