Erhverv

Coop stopper annoncer i udskældt øko-kampagne

Den medlemsejede dagligvaregigant kører videre med en kampagne for salg af økologiske fødevarer - men voldsom kritik har givet så stor omtale, at Coop nu afblæser yderligere annoncering for den.

Artiklens øverste billede
Coop Danmark vil fortsat sætte fokus på økologi i koncernens 1.200 butikker. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen.

Dagligvarekoncernen Coop stopper nu annoncering i dagblade af en kampagne for salget af økologi. Coop mener nemlig, at den efter landbrugets hårde angreb af kampagnen har fået så stor opmærksomhed, at koncernen kan spare flere annoncer.

Coop Danmark gennemfører i oktober en landsdækkende kampagne sammen med Danmarks Naturfredningsforening under titlen »Øktober«. Den skal fremme salget af økologiske fødevarer.

Kampagnen, der bl.a. er understøttet af en omdiskuteret artikelforside i Coops medlemsblad Samvirke, har dog mødt hårdt modstand. Især fra dansk landbrug, men også dele af koncernens eget bagland, hvor lokale brugsforretninger ikke har ønsket at uddele Samvirke til forbrugerne.

Kampagnen blev indledt med annoncer, der har overskriften: »I dag kan du blive fri for sprøjtegift. Gør din oktober til øktober«. Men Coop standser nu annonceringen.

Det er dog ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop Danmark, dog ikke ensbetydende med, at kampagnen stoppes. Han siger:

»Vi har afblæst en yderligere planlagt annonce, fordi kampagnen allerede har fået så stor opmærksomhed, at vi kunne spare den væk. Men kampagnen fortsætter med tilbud i butikkerne, smagsprøver, aktiviteter og andet. Fuldstændig som planlagt.«

de interne linjer har kampagnen ellers fået 26 Coop-butikker i Sønderjylland tilat gå sammen med den lokale landboforening og indrykke lokale annoncer med budskabet: »Coops skræmmekampagne, nej tak«.

I den sønderjyske modkampagne deltager butikker fra kæderne Kvickly, Fakta, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og LokalBrugsen.

Torben Jensen, der er formand for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, som rådgiver 364 selvstændige brugsforeninger under Coop, er også vred over drejningen i den aktuelle økologi-kampagne. Til Finans har han derfor sagt:

»Jeg ønsker egentlig bare at drive en forretning, der sælger de varer, kunderne gerne vil købe. Vi skal ikke ende som en politisk bevægelse af smagsdommere, der skubber kunderne fra os og endda får dem til at boykotte vores butikker.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.