Erhverv

Så er det ud! 10 ting, der kan få dig fyret på første arbejdsdag

Førstehåndsindtryk snyder sjældent. Derfor er den første arbejdsdag bare rigtig vigtig. Her er nogle grunde til, at du kan miste jobbet på første arbejdsdag.

Du er fyret! Der er ingen grund til at trække pinen ud, hvis man har lavet en fejlansættelse. Modelfoto: Corbis/Flirt

Det sker heldigvis ikke ret ofte. Men det er set, at folk er blevet fyret på den første arbejdsdag.

Der er nogle helt simple spilleregler, man som ny på en arbejdsplads forventes at overholde og leve op til.

Ellers bliver det en pestilens både for arbejdsgiveren og ikke mindst for de andre ansatte, der skal trækkes med en ny kollega, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Og som arbejdsgiver er det næsten uundgåeligt, at man ind imellem kommer til at ansatte den forkerte, mener rekrutteringsekspert Liz Ryan fra Human Workplace.

»Der er ikke så meget at gøre, men disse ting sker ind imellem. Så det gælder om at se det i øjnene og få det overstået så hurtigt som muligt. Og komme videre i livet. Det er den bedste løsning for alle,« siger Liz Ryan til Forbes.com.

Her er 10 grunde til at fyre nyansatte på første arbejdsdag:

  1. De kommer alarmerende meget for sent på første arbejdsdag uden undskyldning eller forklaring. Den første arbejdsdag er bare vigtig, og det forventer en arbejdsgiver, at du er klar over.
  2. De forsøger at ændre i den aftalte ansættelseskontrakt og siger for eksempel: "Jeg kan for resten ikke arbejde torsdage" eller "jeg vil have en højere løn end den, vi aftalte".
  3. De chikanerer eller truer deres nye kolleger.
  4. De forlader arbejdspladsen uden forklaring.
  5. De kommer tilbage fra frokost - to timer for sent.
  6. De bryder sikkerhedsreglerne for arbejdspladsen. De ryger for eksempel på toilettet, selv om bygningen er røgfri.
  7. De fortæller de andre ansatte, at de egentlig ikke gider jobbet og er på udkig efter et andet.
  8. De stjæler fra selskabet eller fra de andre ansatte.
  9. De bruger hele den første dag på at tale i telefon og ignorerer den kollega, som skal oplære dem.
  10. De brokker sig over alt til kollegerne og spørger dem måske endda, om de kender til andre firmaer i nærheden, der mangler folk.
BRANCHENYT
Læs også