Erhverv

Fan-chok: Formel 1 overvejer at droppe fredagstræningerne

- og i stedet sætte antallet af løb op. Men fredagstræningerne er vigtige for tv-stationerne og i plejen af fanbasen

Artiklens øverste billede
For fans er især fredagen en mulighed for at komme tæt på racerbilerne og kørerne - og så er biletterne langt billigere end til selve løbet. Foto Thomas Wilmann

En af verdens største sportsforretninger Formel 1, overvejer at skære fredagstræningerne væk. Forslaget skal nedbringe omkostningerne og måske føre til flere løb.

Planen blev afsløret af Formel 1-chefen Ross Brown på et investormøde i søndags i USA hos Liberty Media Corporation, der ejer løbet, skriver Forbes.com

Liberty er noteret på Nasdaq-børsen i New York.

Formel 1-holdene bruger ofte fredagstræningerne til at give udviklingskørere chancen, og i forbindelse med træningerne bliver der solgt billetter med rabat - hovedsageligt for at tiltrække de fans, der ikke har råd til en billet til selve løbet.

Og der er også mediepenge involveret, fordi mange tv-stationer sender fra træningerne både fredag og lørdag før løbet om søndagen.

Eksempelvis er det allerede nu muligt at købe billetter til næste års britiske Formel 1-løb. Her koster en billet til træningen fredag 99 dollar, mens en billet til selve løbet to dage senere koster 205 dollar.

Når der er diskussion om antallet af træninger, skyldes det omkostningerne. Det er dyrt for holdene, at være i gang i tre sessioner over en weekend. Liberty ser hellere, at man måske får flere løb ind i kalenderen frem for fredagstræningerne.

Men eventuelle ændringer af det nuværende set up til løbene skal afstemmes med holdene, og her har tre hold - Ferrari, Mercedes og Red Bull Racing - nærmest vetoret.

På den anden side ville ekstra løb give flere penge i kassen.

Det gælder alle hold, men især de tre storhold, som skal have en større procentdel end de øvrige.

Liberty så gerne, at der kom flere løb ind i kalenderen og helst i USA, hvor der kun er ét på den nuværende kalender. Næste år er der igen 21 løb, og hervil det franske grand prix igen være med.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.