Erhverv

Lavprisselskab giver rabat, når flyet er forsinket

Hos Wizz Air kan man mod et gebyr sikre sig en rabat, hvis selskabet ikke når frem til tiden.

Flyselskabet Wizz Air jagter nye måder at tjene penge på.
Foto: Szilard Koszticsak/MTI via AP.

Det ungarske lavprisselskab Wizz Air har indført et nyt gebyr, som kan tilkøbes, hvis den rejsende vil opnå rabat ved forsinkelser.

Hvis kunden betaler 10 euro (75 kr.) i en såkaldt "on-time guerantee" forpligter flyselskabet sig til at give en rabat på det tidobbelte, altså 100 euro eller 750 kr., til køb af fremtidige flybilletter eller andre ydelser. Det skriver Check-In.

Rabatten gives, hvis flyet er mere end 60 minutter forsinket ved ankomsten. Wizz Air kræver, at gebyret er betalt senest 48 timer før afrejse.

Selskabet oplyser, at garantien dækker alle former for forsinkelser. Også strejker og vejrforhold, som Wizz Air ikke har indflydelse på.

Ifølge Check-In skal passagererne dog tænke sig om, inden de betaler gebyret. Wizz Air har nemlig ikke mange forsinkelser.

Selskabet har seks ruter fra Billund Lufthavn og tre fra Københavns Lufthavn til destinationer i Central- og Østeuropa. I år har kun 30 af mere end 600 flyvninger været mere end en time forsinket ved ankomst.

Fra Billund flyver Wizz Air flyver til Bukarest, Cluj-Napoca, Gdansk, Tuzla, Warszawa samt Vilnius. Fra København flyver selskabet til Skopje og Sofia, og selskabet har i slutningen af august også etableret en rute til Kiev i Ukraine.

Wizz Air det fjerdestørste lavprisflyselskab i Europa efter Ryanair, easyJet og Norwegian. Selskabet har i de seneste 12 måneder fløjet 29,5 mio. passagerer til 143 destinationer.

BRANCHENYT
Læs også