Store butikskæder snød kunderne med black friday-tilbud
»Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om,« siger Forbrugerombudsmanden om Jysk, Skousen og Bauhaus.
Det var vildledende, da butikskæderne Jysk, Bauhaus og Skousen i forbindelse med tilbudsdagen black friday i november 2016 tilbød sine kunder dyner, vaskemaskiner og døre til lave priser.
Forbrugerombudsmanden har netop indskærpet over for de tre butikskæder, at deres prismarkedsføring skal være retvisende. Den løftede pegefinger kommer, efter at Jysk, Bauhaus og Skousen alle har tilbudt rabatter, som ikke var sandfærdige.
Til black friday i 2016 tilbød Jysk, der er ejet af Lars Larsen, en hovedpude til 600 kr., som skulle svare til en rabat på 50 pct. af normalprisen. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner tre fjerdedele af tiden i månederne op til black friday.
Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1.000 kr. og reklamerede med, at der var tale om halv pris. Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1.500 kr. To dage før black friday blev dynen sat op til 2.000 kr.
»Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om,« udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
»Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel black friday, skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden black friday, er black friday-besparelsen vildledende,« fastslår hun.
Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af black friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1.079 kr. for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kr. Døren havde desuden været til salg for 749 kr. få uger før black friday.
Butikskæden Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra fem dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på black friday end i de forudgående 42 dage.
Forbrugerombudsmanden modtog i forbindelse med black friday sidste år en del klager vedrørende vildledende prismarkedsføring. Derfor er reglerne nu præciseret i de nye reviderede retningslinjer for prismarkedsføring.