Erhverv

Digitale mellemmænd spinder guld på at kapre kunder til virksomheder

Provisionslønnet kundeformidling via internettet har udviklet sig til et eksplosivt voksende milliardmarked, og flere danske marketingbureauer vokser så hurtigt, at næste skridt bliver at indtage det europæiske marked.

Better Collective har mere end fordoblet sin bundlinje på et enkelt år ved at lede nye kunder hen til bettingbureauerne på internettet. I 2016 landede virksomheden et resultat på over 50 mio. kr. Næste skridt bliver det europæiske marked, fortæller medstifter og adm. direktør, Jesper Søgaard.  Foto: Better Collective

Digitale annonceeksperter har ramt en ren guldåre ved at jage nye kunder til store virksomheder, som til gengæld sender en bid af salget tilbage til annonceeksperterne.

Modellen hedder affiliate marketing, hvor digitale bureauer rekrutterer nye kunder til virksomhederne ved hjælp af reklamer og annoncer rundt om på internettet. Hvis ikke bureauerne skaffer nye kunder, koster det ikke virksomhederne én eneste krone.

»Vi er bindeleddet mellem annoncører med digitalt salg og websites med værdifuld trafik af potentielle kunder. Det har vist sig som en virkelig god forretning, fordi trafikken på internettet konstant stiger, og virksomhederne har opdaget, at affiliate marketing mindsker risikoen for at bruge annoncekroner i blinde,« siger stifter og adm. direktør i bureauet Adservice A/S Casper Grud.

Kundejagten er de seneste år blevet et pengetræ for en stribe danske bureauer, der har vækstrater på over 50 pct. om året og en indtjeningsevne, der får de fleste til at slå øjnene op. Næste skridt bliver at indtage det europæiske marked, melder flere bureauer.

Netop Adservice A/S er en af de virksomheder, der har oplevet stor fremgang på den digitale marketingmodel. Selskabet landede i 2016 et resultat før skat på over 21 mio. kr., selv om virksomheden kun beskæftiger ca. 40 medarbejdere. Resultatet udgjorde en vækst på 75 pct. sammenlignet med 2015.

Den hæsblæsende vækst er fortsat ind i 2017, hvor Adservice har indtaget en førerposition i Norden. Blandt kunderne er store selskaber som TDC, Viaplay, SAS og Hotels.com.

»Vi vinder markedsandele fra vores konkurrenter, og omsætningen vil runde 280 mio. kr. i år. Det er en kamp om at have det bedste netværk af hjemmesider med god trafik,« siger Casper Grud.

Adservice samarbejder med over 4.000 websites, som generer den trafik, der skal vinde nye kunder til annoncørerne. Når et website har sendt en ny kunde hen til annoncørens webshop, får Adservice en bid af salget og sender derefter en andel videre til websitet.

I 2017 forventer Adservice at skaffe sine annoncører over 800.000 digitale salg.

»Annoncørerne er ofte kunder hos os i mange år, fordi modellen virker. Så vi har høj organisk vækst, fordi vi beholder vores kunder, mens der hele tiden kommer nye til,« siger Casper Grud.

Forretningsmodellen er ikke kun en guldgrube for bureauerne. Store virksomheder med onlinesalg hiver en god portion nye kunder i biksen ved at udlicitere noget af annoncearbejdet til bureauerne. Heribandt er TDC's privatkunde-forretning, Yousee, der får nye mobil- og tv-kunder via den særlige marketingmodel.

»Det er en virkelig god forretning for os at bruge affiliate-bureauerne, selv om vi skal afgive en bid af salget. Affiliate-bureauerne er gode til at fange forbrugerne længere nede i salgsprocessen, hvor de endnu ikke har vist interesse for vores produkt. Den slags nye kunder har vi sværere ved selv at tiltrække,« siger Yousees marketingsdirektør, Carsten Elmose, der ikke vil sætte tal på, hvor mange kunder YouSee har skaffet gennem affiliate-aftaler.

Væksten i affiliate-branchen er så stor, at vi søger efter interessante opkøb af affiliate bureauer i Europa

Jesper Søgaard, medstifter og adm. direktør i Better Collective.

Affiliate-branchen er præget af globale giganter som franske Netbooster og amerikanske Gravity4, der har støvsuget det danske marked for lukrative bureauer. Men hos danske Better Collective, der udelukkende laver affiliate marketing  inden for onlinespil og betting, er virksomheden vokset så meget på kort tid, at den selv er gået på opkøb i udlandet. Selskabet har netop købt et østrigsk og et fransk bureau med samme forretningsmodel.

»Væksten i affiliate-branchen er så stor, at vi søger efter interessante opkøb af affiliate-bureauer i Europa for at indtage det europæiske marked. Det er et vigtigt skridt i vores mål om at vokse globalt,« siger medstifter og adm. direktør Jesper Søgaard.

Better Collective blev skudt i gang i 2009 af de to studiekammerater, Jesper Søgaard og Christian Dam Kirk Rasmussen. Men allerede efter syv år landede bureauet i 2016 et overskud på over 50 mio. kr. – en vækst på 112 pct. i forhold til året før.

»Spildistributørerne løber ingen risiko, fordi de ikke betaler noget, hvis ikke vi leder nye kunder og besøgende ind på deres hjemmesider. Til gengæld tager vi en bid af omsætningen for hver ny kunde, vi dirigerer hen til spildistributørerne,« siger Jesper Søgaard.

De bedste bureauer, som køber i stedet for at blive købt, kan virkelig tjene penge på et marked i vækst.

Jesper Søgaard, stifter og adm. direktør i Better Collective.

Væksten hos affiliate-bureauerne bliver båret af et digitalt annoncemarked i fremdrift, mens de trykte publikationer taber op mod 10 pct. af annonceomsætningen om året.

Men på trods af den høje vækst i branchen flyder det ikke med affiliate-bureauer i Danmark. Mange er blevet opkøbt af globale affiliate netværk. Derfor er der kun en håndfuld danske affiliate bureauer, som har nået en størrelse, der gør dem til mere veletablerede spillere på det nordiske marked.  

»Den hårde konkurrence globalt gør, at markedet konsoliderer sig i disse år. Men de bedste bureauer, som køber i stedet for at blive købt, kan virkelig tjene penge på et marked i vækst,« siger Jesper Søgaard.

Læs også