Erhverv

Georg Jensen fyrer topchefen oven på utilfredsstillende resultater

Eva-Lotta Sjöstedt er fortid hos det danske designikon, der i stedet indsætter bestyrelsesformanden i hjørnekontoret.

Eva-Lotta Sjöstedt har været adm. direktør for Georg Jensen i to år og blev ansat til at skabe en mere profitabel forretning, hvilket ikke ligefrem er lykkedes. Foto: Jens Henrik Daugaard Foto: Jens Henrik Daugaard

Efter et underskud på 107 mio. kr. i 2016 gør Georg Jensen nu alt for at accelerere væksten og styrke lønsomheden hos designikonet. Derfor har selskabet netop fyret topchefen Eva-Lotta Sjöstedt og indsat bestyrelsesformanden Francesco Pesci på posten.

»Min opgave og mit fokus bliver at genoprette rentabiliteten i Georg Jensen, og jeg er overbevist om, at det er opnåeligt på kort tid,« siger Francesco Pesci til Berlingske Business.

Det store underskud i 2016 skyldes en omfattende tilpasning af organisationen samt en oprydning i såvel butiksnettet som lagrene for det mere end 100 år gamle selskab, der mere eller mindre har været i krise siden årtusindskiftet. Den tidligere ejer - kapitalfonden Axcel - måtte undervejs skyde flere hundrede millioner i Georg Jensen for at holde liv i forretningen. Siden overtog Investcorp stafetten med en ambition om at fordoble omsætningen inden for fem år, det vil sige senest i 2018.

Men forestillingen om at finde vækst uden for Europa og USA har foreløbig vist sig at være netop dét. En forestilling. Trods butiksåbninger, digitaliseringstiltag og et udvidet sortiment har omsætningen ikke flyttet sig nævneværdigt ud af stedet de seneste år - og altså heller ikke efter, at svenske Eva-Lotta Sjöstedt overtog topposten fra David Chu i begyndelsen af januar 2016.

Hun havde og har en lang karriere i varehuskæderne Ikea og Karstadt bag sig og var udset til at strømline og forny designikonet, der er mest kendt for sit sølvtøj og sine smykker. Overskuddet på 11 mio. kr. i 2015 blev imidlertid til et dundrende underskud på 107 mio. kr. i 2016, så nu bliver svenskeren erstattet af en italiener.

Francesco Pesci har siddet i Georg Jensens bestyrelse siden slutningen af 2016 og overtog formandsstolen for fire måneder siden. Han har mere end 20 års erfaring fra luksusindustrien qua sit ledelsesarbejde for anerkendte brands som Brioni og Casa Damiani.

I første omgang vil han forsøge at gøre navnet, produkterne og de 106 butikker mere relevante for yngre forbrugere.

»Jeg har været utroligt imponeret over Georg Jensens unikke håndværk og produkter, siden jeg blev medlem af bestyrelsen, og jeg ser frem til at arbejde endnu tættere sammen med virksomhedens dedikerede ledelse og medarbejdere,« lyder det fra Francesco Pesci i en kort pressemeddelelse.

Her fremgår det også, at Eva-Lotta Sjöstedt vil stå til rådighed for virksomheden i en overgangsperiode for at sikre et smidigt ledelsesskifte.

Læs også
Top job