Erhvervsjura
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

EU-Domstolen: Amazon krænker ikke EU-varemærke ved udbud af salg af varer på sin platform, selvom Amazon både opbevarer og leverer på vegne af sin kunde

Den kontroversielle amerikanske internetgigant Amazon er i april 2020 blevet ”frikendt” for at have krænket en tysk licenshavers varemærkeret. Amazon udbød ikke selv varer til salg, men opbevarede og leverede dem blot på vegne af tredjemand, hvilket ikke kunne betragtes som ”brug” af varemærket.

Amazon er især kendt for at stå bag en e-handelsplatform på internettet. Foto: Dhiraj Singh

I takt med at den globale samhandel forøges, tiltager salget via internettet. En del af handlen på internettet foregår via online markedspladser, hvor markedspladsen alene formidler kontakten mellem køber og sælger. Dette medfører, at det ofte kan være vanskeligt at skelne mellem, hvem der er køber og sælger, samt hvem forbrugeren reelt køber produktet af.

Spørgsmålet i nærværende sag drejede sig om, hvorvidt selskabet igennem datterselskabet Amazon Services Europe (herefter ”Amazon”) havde krænket Coty Germanys (herefter ”Coty”) eneret som licenshaver. Licensen bestod i erhvervsmæssigt at gøre brug af EU-varemærket ”Davidoff”. Coty påstod, at da Amazon på sin tyske platform ”www.amazon.de” udbød en Davidoff-parfume på vegne af en ekstern sælger, krænkede de varemærket...

BRANCHENYT
Læs også