Finans

Stor ændring af afkastmaskine: PFA's konkurrenceevne svækkes markant

PFA ændrer Kundekapital-modellen ved årsskiftet. Det går ud over nye kunders mulighed for at få fat i ekstra afkastgaver.

Artiklens øverste billede
PFA Pension ændrer på selskabets populære Kundekapitalmodel, når Rådhusklokkerne ringer 2019 ind. Foto: Lars Krabbe

Landets største pensionsselskab, PFA Pension, får sværere ved at konkurrere efter nytår. Det skyldes, at der ikke længere bliver fuld adgang til selskabets afkastmaskine Kundekapital for nye kunder.

PFA er samtidig ved at informere mere end 500.000 kunder om, at afkastet fra kundekapitalen fremover bliver sat ind på deres almindelige pensionsopsparing og ikke længere bliver stående på kundernes Kundekapital, som har givet dem ekstraordinære afkastgaver på helt op til 20 pct. i flere år.

»PFA får vanskeligere ved at få nye kunder efter nytår, fordi selskabet ikke længere kan bruge Kundekapital til at tiltrække dem,« siger Søren Andersen, aktuar og partner i pensionsmæglerselskabet Fpension.

Jeg tror ikke, at ændringerne kommer til at være afgørende.

Allan Polack, adm. direktør i PFA Pension

PFA har brugt Kundekapital til at lokke nye kunder ind i butikken, fordi de har fået lov til at placere 5 pct. af de opsparede penge, de har med fra et andet pensionsselskab, som Kundekapital, der har givet ekstraordinært høje afkast.

Fremover får nye kunder kun lov til at placere 5 pct. af de penge, som de sparer op til alderdommen i PFA.

PFA får vanskeligere ved at få nye kunder efter nytår.

Søren Andersen, aktuar og partner i pensionsmæglerselskabet Fpension

En pensionsekspert peger på, at PFA er ved at lægge Kundekapital-modellen, som vi kender den i dag, i graven

»Det er i hvert fald første skridt i retning af at lægge den i graven. Og det kommer til at betyde, at jeg ikke fremover kan regne afkast fra Kundekapital-modellen med, når PFA kæmper om nye kunder. Jeg tror dog, at vi kommer til at se yderligere ændringer, så Kundekapital kommer til at fylde mindre af kundernes samlede opsparing,« siger Jørgen Svendsen, aktuar og partner i AFPR.

PFA’s øverste chef afviser, at selskabet kommer til at stå dårligere, når det i fremtiden deltager i ”skønhedskonkurrencer” for at vinde nye kunder.

»Der er mange komponenter i konkurrenceevnen, og jeg tror ikke, at ændringerne kommer til at være afgørende. Det er derimod evnen til at skaffe kunderne afkast og måden, man behandler kunderne på. Det handler ikke kun om at få et ekstra afkast på 5 pct. af din opsparing,« siger Allan Polack, adm. direktør i PFA.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.