Finans

Danske Bank-chef: Genskabt tillid er et langt sejt træk

Artiklens øverste billede
Privatkundedirektør i Danske Bank, Thomas Mitchell. Foto: Charlotte de la Fuente

Danske Bank har et godt fundament for at få genskabt tilliden til banken, da kunderne generelt set er tilfredse med bankens rådgivning og produkter, men flere alvorlige sager gør opgaven til et langt, sejt træk.

Sådan lyder det fra privatkundedirektør Thomas Mitchell, efter at Danske Bank endnu en gang er placeret som nummer 20 ud 20 i den årlige undersøgelse fra analyseinstituttet Voxmeter, der måler kunders tilfredshed med deres bank.

- Vi er meget bevidste om, at det kræver benhårdt arbejde at genrejse omverdenens tillid til banken.

- Vi har i de fleste af denne type målinger ligget fornuftigt, når kunderne isoleret skal bedømme vores rådgivere, produkter, digitale løsninger og services, og jeg er overbevist om, at vi har potentialet til at fortsætte udviklingen med at blive en endnu bedre bank for vores kunder, siger han i en skriftlig kommentar.

Bankerne kan få op til 11.000 point, og Danske Bank får i årets undersøgelse 4735 mod 4712 året før. Ifølge Voxmeter ser kunderne blandt andet negativt på Danske Bank på grund af sagen i Estland, hvor Danske Bank er mistænkt for at være brugt til hvidvask for milliarder, hvilket i 2018 kostede både topchef Thomas Borgen og bestyrelsesformand Ole Andersen jobbet.

Derudover er banken sidste år blevet belastet af endnu en sag om investeringsproduktet Flexinvest Fri. Her solgte banken et produkt til tusindvis af kunder, selv om man forventede, at kunderne ville tabe penge på det. Det kostede i juni direktør Jesper Nielsen jobbet, og i november til en sigtelse hos Bagmandspolitiet for overtrædelse af reglerne om investorbeskyttelse.

Sagerne skygger ifølge Voxmeter for, at kunderne generelt set er tilfredse med den rådgivning, produkter og services - herunder netbanken.

- Der er ingen tvivl om, at de sager, vi har haft, har været alvorlige, og det bliver vi straffet for i imagemålinger, siger Thomas Mitchell.

- Vi har skiftet ud i ledelsen, og vi har og vil fortsat gennemføre massive investeringer for at hindre, at vi bliver misbrugt til økonomisk kriminalitet. Det bliver et langt sejt træk, men vi skal vise i handling, at de ting, der er sket, ikke harmonerer med den måde, vi ønsker at drive bank på, siger han.

Danske Bank har i årets første ni måneder af 2019 mistet 18.900 NemKonto-kunder, der er kunder, som har banken som den primære bank.

Danske Banks store konkurrent Nordea får også en bundplacering i undersøgelsen, som nummer 19 ud 20. I toppen ender Arbejdernes Landsbank og Ringkjøbing Landbobank.

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.