Finans

Nyt kaos: Danske Bank opdager fejl i titusindvis af kundesager

På fem nye områder har Danske Bank ikke haft styr på forretningen. Uprofessionelt og useriøst lyder kritikken fra en ekspert i forbrugerrettigheder.

Artiklens øverste billede
Danske Bank har opdaget en stribe nye fejl, som betyder, at et ukendt antal kunder har lidt tab. Foto: Martin Lehmann

Danske Bank har identificeret titusindvis af nye kundesager, hvor banken kan have stillet forkerte priser, ydet forkert rådgivning eller på anden vis håndteret kunderne forkert.

»Vi har identificeret nedarvede problemer, som er af ældre dato, men som i nogle tilfælde har påført vores kunder tab,« siger topchef Chris Vogelzang.

Det er resultatet af en oprydning, som banken har været i gang med, siden Chris Vogelzang tiltrådte som ny topchef sidste sommer.

De nye sager fordeler sig på fem hovedgrupper og kommer i forlængelse af sagen om ulovlig gældsinddrivelse og sagen om Flexinvest Fri, hvor kunder blev anbefalet at investere i et produkt, som banken forventede ville påføre dem tab.

Undersøgelserne er endnu i gang, og Danske Bank kan derfor ikke oplyse, hvor meget de nye fejl har kostet kunderne. Banken lover at holde alle skadesløse. Nogle af fejlene har stået på i mere end 10 år.

»Det vil ikke kunne undgås, at vi finder fejl i sådan en stor bank. Det, vi gør nu, er, at vi lægger de sager, vi kender, frem. Men vi vil blive ved med at grave. Fordi vi aktivt leder, så finder vi nu problemer, hvor ingen havde opdaget, at der kunne være problemer, og så løser vi dem hurtigt, så de ikke udvikler sig til store problemer,« siger Chris Vogelzang.

I de nye sager er både privatkunder og erhvervskunder blevet håndteret forkert. F.eks. har op mod 3.000 erhvervskunder haft aftaler om rabatter, når de handler valuta, hvor rabatterne ikke altid er ydet.

I en anden sag har op til 27.000 investeringskunder fået oplyst forkerte gevinster og tab, som har ført til, at nogle kunder har fået indberettet forkerte oplysninger til skattemyndighederne.

Den nyeste af de opdagede sager handler om, at banken for investeringskunder har investeret midler med en anden risikoprofil og tidshorisont end det aftalte.

Advokat Sonny Kristoffersen er lektor i forbrugerrettigheder og ekspert i banker, compliance og interne undersøgelser. Han roser Danske Bank for af egen drift at rydde op og kompensere kunderne, men er også kritisk.

»Det virker meget uprofessionelt og useriøst, at en så stor bank ikke har styr på den form for basal bankdrift,« siger han.

Sagerne vidner om, at Danske Bank ikke blot har rådgivet forkert, men i nogle sager helt har undladt at rådgive, påpeger han.

»Det er dybt problematisk, for banken er den professionelle part. Hvis kunder har et mellemværende med banken på de her områder, vil jeg opfordre til, at man konfronterer banken for at sikre, at man har fået en korrekt behandling,« siger Sonny Kristoffersen.

Ifølge bankekspert Lars Krull er det slemt, at der i årevis har været fejl, som betyder, at kunder er blevet håndteret forkert og kan have lidt tab, men ifølge ham er det et generelt problem i banksektoren.

»Denne type fejl forekommer også i andre banker. Det er aldrig godt for omdømmet at lave fejl, men det er trods alt bedre som Danske Bank at gøre opmærksom på fejl og rette dem end at gemme dem væk,« siger Lars Krull.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.